Orsakerna till att dricksvatten inte kan levereras som vanligt kan vara att VA-anläggningen inte fungerar normalt eller att vattnet förorenats så att det inte räcker med att koka det för att kunna använda det till mat och dryck.
Om dricksvatten inte kan levereras till din kran kan du bli hänvisad till att hämta vatten vid ett tappställe. Tappstället upprättas tillfälligt på en plats där ledningsnätet fungerar normalt.
Om du ska hämta vatten vid tappställe eller nödvattenstation måste du ha egna kärl med dig.
Det finns ingen lagstiftning kring vattenkärl som ska användas i det egna hushållet. Livsmedelsverket ger dock rådet att kärlen bör vara i sådan plast som är godkänd för dricksvatten/livsmedel.
Läs mer om plast godkänd för att användas till livsmedel (Livsmedelsverket)
Nödvatten kallas det vatten som levereras på annat sätt än genom ledningsnätet, till exempel i särskilda tankar eller tankbilar. Nödvattnet ställs ut på särskilda platser som offentliggörs i samband med att vattnet levereras. Vattnet ska ha samma kvalitet som det normala dricksvattnet som levereras i kommunen.
Nödvatten kan inte levereras i större mängder och ska enbart täcka grundläggande behov. Vattnet delas ut enligt den särskilda prioriteringsordning som finns angiven i Nacka kommuns nödvattenplan.
Nacka kommun har antagit en nödvattenplan. I planen finns en prioriteringsordning som anger vilka som först ska få tillgång till nödvatten.
Prioriteringsordningen ser ut så här:
På kommunfullmäktiges sidor kan du läsa Nacka kommuns nödvattenplan
Under en kris där en stor del av kommunen påverkas så är det en utmaning att leverera nödvatten. Därför är det viktigt att du som privatperson ser till att ditt hushåll har en god hemberedskap. Enligt Mydigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) förväntas du klara dig på egen hand utan samhällets hjälp i upp till sju dagar.
Sidan uppdaterades: