Torkan vi upplevde sommaren 2018 var startskottet för många kommuner och VA-organisationer att börja kommunicera budskapet om att spara vatten. På många platser i Sverige har man periodvis problem med vattenbrist eller når maxkapacitet på vattenverken. De här situationerna kan till exempel uppstå då många vattnar gräsmattor, fyller pooler eller flyttar ut till sina fritidsboenden. Nacka klarade den ovanligt torra sommaren 2018 bra även om det stundtals var ansträngt på vattenverken som levererar vatten till kommunen.
”Det är bara vatten. Det viktigaste vi har.” De här korta meningarna är centrala i kampanjens budskap. De ska mana till eftertanke kring något som de flesta i Sverige tar för givet: tillgång till rent och friskt vatten. Men med klimatförändringarna och de torra perioder vi upplevt i landet har många av oss insett att vi inte längre kan ha en likgiltig attityd till våra vattentillgångar. Det ger oss VA-aktörer anledning att gå samman för att gemensamt sprida information om vattnets värde och tipsa om hur vi alla kan hjälpas åt för att spara på vår mest värdefulla naturresurs.
Sidan uppdaterades: