Avgifterna du betalar när du är ansluten till kommunalt vatten och avlopp är fastställda i VA-taxan. Varje år fattar kommunfullmäktige beslut om eventuella förändringar i taxan inför det kommande året. Beslutet brukar fattas i mitten av november.
Alla Sveriges kommuner har olika förutsättningar för sin VA-verksamhet och beslutar själva om hur deras VA-taxa ska konstrueras. En sak som kan skilja sig mellan kommunerna är exempelvis fördelningen mellan fasta och rörliga avgifter. I Nacka kommun är avgifterna till största del rörliga, vilket ger kunden bättre möjligheter att påverka sina kostnader
Avgifterna i VA-taxan tas ut enligt självkostnadsprincipen. Det betyder att avgifterna ska spegla de kostnader som Nacka vatten och avfall har för att kunna ordna och bedriva VA-verksamheten i kommunen. Du kan läsa mer om självkostnadsprincipen och VA-kollektivet via länken nedan.
Vilka avgifter du betalar beror på vilka vattentjänster din fastighet nyttjar. I taxan finns olika avgifter, som anläggningsavgift och brukningsavgift för vatten, spillvatten och dagvatten samt särskilda avgifter. Via länkarna nedanför kan du läsa mer om avgifterna. Där hittar du också information om vad ett verksamhetsområde är.
Vi har samlat information om hur du läser fakturan på en egen webbsida. Hittar du inte svar på det du undrar över är du välkommen att kontakta oss.
Inför 2024 lämnas anläggningsavgiften i VA-taxan oförändrad medan brukningsavgiften höjs till följd av bland annat ökade räntekostnader och höjda kostnader för avloppsrening och inköp av vatten. Inom avfall görs endast mindre justeringar i avgifterna medan det sker stora förändringar då insamlingen av förpackningar övergår till att bli kommunens ansvar.
Sidan uppdaterades: