Nacka vatten och avfall erbjuder, förutom kretsloppscentralerna, en mobil kretsloppscentral och budad hämtning för att bli av med grovavfall.
- Alla har ett ansvar att återvinna sitt avfall och vi vill att det ska vara lätt att göra rätt i Nacka. Därför vill vi nu göra det ännu smidigare genom vårt samarbete med Tiptapp, säger Jan Setréus, avfallschef på Nacka vatten och avfall.
Tiptapp är en av flera privata tjänster där Nackabor kan få hjälp med borttransport av avfall till kretsloppscentralen. Nacka vatten och avfall vill nu utvärdera denna typ av tjänst och samtidigt säkerställa att avfall hanteras på rätt sätt och lämnas där det ska.
- Utvärdering och utveckling av denna typ av tjänst kan bidra till fler och tillgängliga sätt att lämna avfall samtidigt som vi ser till att avfallet hanteras och lämnas på rätt sätt, säger Jan Setréus.
För att säkerställa en korrekt hantering av avfallet ska en ny funktion i Tiptapps app testas, där en unik QR-kod ger personalen på kretsloppscentralen tillgång till Tiptapparens annonser. Personalen kontrollerar att allt stämmer och godkänner avlämning innan Tiptapparen kan lämna avfallet och få betalt i systemet.
Vidare hoppas Nacka vatten och avfall att pilotprojektet ska leda till nya lärdomar som kan bidra till utveckling av avfallstjänster och service till Nackaborna.
- Vi vill ständigt utveckla och förbättra vår service och genom det här pilotprojektet kan vi flytta fram positionerna för en långsiktigt hållbar avfallshantering, säger Jan Setréus.
Projektet startar 5 oktober och är tidsbegränsat till ett år.
Tiptapp är en av Sveriges idag ledande app-tjänster för annonsering kring transporter av avfall mellan privatpersoner. TipTapp känns därför som en naturlig partner för Nacka vatten och avfall när bolaget vill undersöka möjligheterna med denna typ av tjänst.
Sidan uppdaterades: