Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar.
29

Var hittar jag priser för abonnemang och tilläggstjänster?

23

Hur aktiverar jag sms-avisering vid driftstörning som t.ex. vattenavstängningar?


Svar:

Nacka vatten och avfall kan någon gång behöva stänga av ditt vatten till exempel vid en vattenläcka. För att informera berörda användare använder vi oss av en SMS-tjänst. De som är anslutna till SMS-tjänsten får då en avisering om avstängningen och löpande information om händelseutvecklingen. Vid större driftstörningar i avfallshanteringen meddelas detta också via denna tjänst. Läs mer och anmäl dig här.

Fick du svar på din fråga?
18

När töms mitt matavfallskärl?


Svar:

Matavfallskärlet töms på samma veckodag som restavfallskärlet. Enbostadshus har behovstömning för matavfall och restavfall, vilket innebär att du ställer ut kärlen på din tömningsdag när du vill ha de tömda. Tömningsdagen anges på Mina sidor.

Läs mer om tömningstider här.

Fick du svar på din fråga?
11

Hur anmäler jag utebliven sophämtning?


Svar:

Utebliven sophämtning anmäls enklast via vår e-tjänst som du hittar här.

Tänk på att:

  • Vår entreprenör tömmer kärl fram till kl. 21 på tömningsdagen.
  • Kontrollera om din adress omfattas av en driftstörning. Denna information finns på startsidan.
Fick du svar på din fråga?
11

Mitt sopkärl har gått sönder, hur anmäler jag det?


Svar:

Du kan anmäla ditt trasiga sopkärl till kundservice via vår e-tjänst som du hittar här. Efter mottagen anmälan levereras eller lagas kärlet inom fem arbetsdagar. Du är även välkommen att anmäla ditt trasiga sopkärl till kundservice via 08-718 90 00 eller kundservice@nvoa.se.

Fick du svar på din fråga?
7

Hur ofta ska jag läsa av min vattenmätare?


Svar:

För att du ska få en jämn debitering av din förbrukade vattenmängd rekommenderar vi att du rapporterar in din vattenmätarställning minst 2-3 gånger per år. En regelbunden vattenmätaravläsning kan också avslöja om vattenläckor uppstått.

Du kan som VA-kund hos oss kan enkelt lämna din vattenavläsning här på webben. Det finns två sätt att logga in. Antingen med e-legitimation eller med personnummer och kundnummer. Här hittar du inloggningssidan.

Fick du svar på din fråga?
6

Hur felanmäler jag en återvinningsstation?

Fråga:

Fullt eller skräpigt på din återvinningsstation? Hur felanmäler jag och meddelar att stationen behöver städas eller tömmas?


Svar:

Mer information om Nackas återvinningsstationer och felanmälan hittar du på nackavattenavfall.se/avs.

Fick du svar på din fråga?
6

Kan jag lägga fallfrukt i matavfallskärlet?


Svar:

Det går bra att lägga fallfrukt i matavfallskärlet. Tänk dock på följande: lägg gärna frukten i matavfallspåsar för att hålla kärlet fräscht (rengör annars oftare), sprid ut mängden fallfrukt mellan tömningarna - är kärlet för tungt kan det gå sönder vid tömning. Max en påse med fallfrukt per tömning.

Du vet väl att du även kan även lämna fallfrukt till kretsloppscentralerna.

Fick du svar på din fråga?
4

Hur kan abonnenter som är juridiska personer få tillgång till Nacka vatten och avfalls e-tjänster?


Svar:

För att använda våra e-tjänster som juridisk person behöver du först logga in med ditt personliga BankID. Välj därefter "Företag" och fyll i företagets organisationsnummer och kundnummer.

Till våra e-tjänster

Fick du svar på din fråga?
3

När får jag elda trädgårdsavfall?


Svar:

Eldning är generellt förbjudet men under vissa förutsättningar får du elda torrt vedartat avfall från trädgården under två veckor på våren och två veckor på hösten. Du får aldrig elda någon annan typ av avfall. Kontrollera alltid brandriskläget innan du eldar.

Läs mer om eldning av trädgårdsavfall här och se vilka veckor det är tillåtet att elda.

Fick du svar på din fråga?
-25

Hur beställer jag slamtömning?


Svar:

Så här beställer du slamtömning:

Mer information och priser hittar du här.

SMS-avisering

Du kan få en sms-avisering vid utförd slamtömning. Anmäl dig till tjänsten via vår kundservice eller i samband med nästkommande beställning av tömning via vår e-tjänst där du enkelt kan välja in i formuläret att du vill ha avisering när tömningen har utförts.

Kundservice når du på tel. 08-718 90 00 eller mail kundservice@nvoa.se.

Fick du svar på din fråga?

Sidan uppdaterades: