Svar:
Samtliga avgifter för avfall finns i avfallstaxan som du hittar här.
Priserna för vatten och avlopp hittar du här.
Svar:
Nacka vatten och avfall kan någon gång behöva stänga av ditt vatten till exempel vid en vattenläcka. För att informera berörda användare använder vi oss av en SMS-tjänst. De som är anslutna till SMS-tjänsten får då en avisering om avstängningen och löpande information om händelseutvecklingen. Vid större driftstörningar i avfallshanteringen meddelas detta också via denna tjänst. Läs mer och anmäl dig här.
Svar:
Matavfallskärlet töms på samma veckodag som restavfallskärlet. Enbostadshus har behovstömning för matavfall och restavfall, vilket innebär att du ställer ut kärlen på din tömningsdag när du vill ha de tömda. Tömningsdagen anges på Mina sidor.
Läs mer om tömningstider här.
Svar:
Utebliven sophämtning anmäls enklast via vår e-tjänst som du hittar här.
Tänk på att:
Svar:
Du kan anmäla ditt trasiga sopkärl till kundservice via vår e-tjänst som du hittar här. Efter mottagen anmälan levereras eller lagas kärlet inom fem arbetsdagar. Du är även välkommen att anmäla ditt trasiga sopkärl till kundservice via 08-718 90 00 eller kundservice@nvoa.se.
Svar:
För att du ska få en jämn debitering av din förbrukade vattenmängd rekommenderar vi att du rapporterar in din vattenmätarställning minst 2-3 gånger per år. En regelbunden vattenmätaravläsning kan också avslöja om vattenläckor uppstått.
Du kan som VA-kund hos oss kan enkelt lämna din vattenavläsning här på webben. Det finns två sätt att logga in. Antingen med e-legitimation eller med personnummer och kundnummer. Här hittar du inloggningssidan.
Fråga:
Fullt eller skräpigt på din återvinningsstation? Hur felanmäler jag och meddelar att stationen behöver städas eller tömmas?
Svar:
Mer information om Nackas återvinningsstationer och felanmälan hittar du på nackavattenavfall.se/avs.
Svar:
Det går bra att lägga fallfrukt i matavfallskärlet. Tänk dock på följande: lägg gärna frukten i matavfallspåsar för att hålla kärlet fräscht (rengör annars oftare), sprid ut mängden fallfrukt mellan tömningarna - är kärlet för tungt kan det gå sönder vid tömning. Max en påse med fallfrukt per tömning.
Du vet väl att du även kan även lämna fallfrukt till kretsloppscentralerna.
Svar:
För att använda våra e-tjänster som juridisk person behöver du först logga in med ditt personliga BankID. Välj därefter "Företag" och fyll i företagets organisationsnummer och kundnummer.
Svar:
Eldning är generellt förbjudet men under vissa förutsättningar får du elda torrt vedartat avfall från trädgården under två veckor på våren och två veckor på hösten. Du får aldrig elda någon annan typ av avfall. Kontrollera alltid brandriskläget innan du eldar.
Läs mer om eldning av trädgårdsavfall här och se vilka veckor det är tillåtet att elda.
Svar:
Så här beställer du slamtömning:
Mer information och priser hittar du här.
SMS-avisering
Du kan få en sms-avisering vid utförd slamtömning. Anmäl dig till tjänsten via vår kundservice eller i samband med nästkommande beställning av tömning via vår e-tjänst där du enkelt kan välja in i formuläret att du vill ha avisering när tömningen har utförts.
Kundservice når du på tel. 08-718 90 00 eller mail kundservice@nvoa.se.
Sidan uppdaterades: