2013 beslutade kommunfullmäktige i Nacka om bildande av ett antal verksamhetsområden för dagvatten på olika platser i kommunen. I samband med att beslutet fattades slutfördes dock inte kartläggningen av hur fastigheterna nyttjade de befintliga dagvattenlösningarna i respektive område. Detta påverkade hur debiteringen av dagvattenavgifterna gjordes, och sedan 2014 har ett flertal fastighetsägare i Nacka felaktigt behövt betala avgifter för dagvattentjänster. Efter en omfattande utredning av de befintliga dagvattenlösningarna i de berörda områdena finns nu ett underlag som ger Nacka vatten och avfall en tydligare bild av vilka fastighetsägare som påverkas och som har rätt till återbetalning.
Utredningen och kartläggningen är en del av underlaget till ett nytt beslut om verksamhetsområden för dagvatten. Det nya beslutet togs av kommunfullmäktige 19 juni 2023. Här kan du läsa mer om ärendet.
Du som tidigare har ägt en fastighet som berörs av återbetalningarna kan ansöka om återbetalning via länken längre ner på sidan. Villkoren för att återbetalningen ska godkännas är följande:
Storleken på beloppet som återbetalas till dig bestäms efter hur länge du stått som ägare till fastigheten; ju längre du ägt fastigheten desto större är beloppet. De återbetalningar som görs sträcker sig som längst tillbaka från år 2014, och maxbeloppet för ett enbostadshus med en av dagvattentjänsterna, dagvatten fastighet, är knappt 6 000 kr. För flerbostadshus och samfälligheter är beloppet beroende av antalet lägenheter.
Du ansöker om återbetalning via e-tjänst. Klicka här för att komma till e-tjänsten.
Sidan uppdaterades: