Svar:
I samband med ett vattenmätarbyte görs alltid en avläsning av mätarställningen innan mätaren byts till den nya – oavsett om den nya mätaren är analog eller digital. Om du inte rapporterat in mätarställningen på länge kan nästkommande faktura bli betydligt högre om vi under en lång tid fakturerat dig för en förbrukning som beräknats vara lägre än den egentligen varit.
Svar:
I vissa områden pågår fortfarande arbetet med att bygga ut infrastrukturen som krävs för att ta emot mätvärdena från de digitala vattenmätarna. På grund av att vi ännu saknar signaltäckning för vissa mätare får vi in oregelbunden eller ingen information alls från dem, vilket kan resultera i att vattenförbrukningen inte registreras.
Saknas avläsningsvärde kommer förbrukningsfaktureringen att skjutas framåt tills vi får in det via mätaren.
Svar:
På grund av att vi ännu saknar signaltäckning för vissa av de digitala vattenmätarna får vi in oregelbunden eller ingen information alls från dem. Om vi inte får signaltäckning med vattenmätaren den sista dagen i månaden i samband med att vi ska läsa in avläsningsvärden i vårt fakturasystem så hämtar vi in det senaste avläsningsvärdet från vattenmätaren.
Svar:
För kunder med digital vattenmätare faktureras enbart den faktiska förbrukningen. De kunder som fortfarande har kvar sin analoga vattenmätare faktureras fortsatt utifrån beräknad förbrukning.
Svar:
Ja, du kan se betalstatus på din faktura i e-tjänsten "Fakturahistorik" som du hittar under "Mina abonnemag och fakturor" via Mina sidor.
Svar:
I samband med att vi övergår till månadsfakturering och automatisk avläsning av våra kunders vattenmätare så kan informationen i första fakturan tillfälligt bli otydlig. I dessa fall sker ingen felaktig debitering utan det är endast informationen i fakturan som inte är korrekt vad gäller beräknad och avläst.
Detta gäller alltså första fakturan du får efter övergången till månadsfaktureringen.
Svar:
Om du som villaägare inte har ett matavfallsabonnemang betalar du istället en miljöstyrningsavgift. Miljöstyrningsavgiften är till för att motivera dig som kund att sortera ditt avfall i högre grad.
Du kan anmäla dig till matavfallsinsamligen via våra e-tjänster:
Svar:
Grundavgift är en fast årsavgift som debiteras för samtliga fastigheter i Nacka. Avgiften är uppdelad och gäller den aktuella perioden för din faktura.
Grundavgiften används till att täcka kostnaderna för drift och underhåll av kretsloppscentraler, behandling av avfall som lämnas på kretsloppscentralerna, insamling och behandling av farligt avfall och batterier samt kostnader för avfallsplanering, utveckling, information, administration och kundservice.
Svar:
Lägenhetsavgift är en fast avgift som tas ut för samtliga fastigheter i Nacka. Den är till för att fasta avgifter ska fördelas så rättvist som möjligt mellan olika typer av fastigheter och användare.
Hur mycket du betalar i lägenhetsavgift beror på antalet bostadsenheter på din fastighet. För en fastighet med normalvilla betalar du avgift för ”en” lägenhet. För ett hyreshus med exempelvis tio lägenheter betalar man tio lägenhetsavgifter. För andra fastigheter, som exempelvis kontorslokaler, restauranger, mindre verkstäder och butiker, räknas varje påbörjad 150 m² lokalyta som en ”lägenhet”.
Här kan du läsa mer om avgifter
Svar:
Den fasta avgiften är en del av den så kallade brukningsavgiften. Avgiften är densamma oavsett hur mycket vatten du förbrukar. Här redovisas vilken taxa din fastighet har. Du ser också vilka tjänster du nyttjar, t.ex. vatten, spillvatten/avlopp och dagvatten. Nedanför ser du två exempel på hur det kan se ut i fakturan:
"Fast avgift taxa 123, Vatten, spill, dagvatten fast. & gata"
"Fast avgift taxa 120, Vatten och spill"
Svar:
Om du har fått ett så kallat tillgodo kan du välja att få det utbetalt till ditt bankkonto genom att kontakta vår kundservice och ange kontonummer. Om du är privatkund och inte gör ett aktivt val för ditt tillgodo kommer beloppet att dras mot nästa faktura.
Svar:
Om det saknas täckning för betalning på förfallodagen görs ytterligare ett försök under kommande bankdag. Saknas det även täckning vid det andra dragningsförsöket så innebär det att fakturan inte blir betald. Fakturan måste då betalas manuellt.
Välkommen att kontakta vår kundservice ifall du behöver hjälp.
Svar:
Nej tyvärr. Från och med januari 2025 erbjuder vi endast månadsfakturering
Svar:
Din månadsfaktura kommer den första veckan i månaden. Fakturan gäller föregående månads tjänster och förbrukning.
Sidan uppdaterades: