Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Frågor och svar om närsortering i Nacka

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kopplat till fastighetsnära insamling, eller närsorterat som vi kallar det. Vi kompletterar med information allteftersom.

Om förpackningsinsamling och närsorterat

Här hittar du övergripande frågor som rör fastighetsnära insamling av förpackningar och närsorterat.

NÄR och VARFÖR INFÖRS NÄRSORTERAT?

Fastighetsnära insamling av förpackningar i Nacka måste vara fullt utbyggt senast den 1 januari 2027, enligt Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar.

Syftet med det nya lagkravet är att öka återvinningen och att nå återvinningsmålen i EU:s avfallsdirektiv. Genom att det blir enklare att sortera förpackningar ska andelen avfall till återvinning öka och andelen felsorterat i restavfallet minska.

Du hittar fler frågor och svar här.

MÅSTE JAG SORTERA UT MINA FÖRPACKNINGAR?

Ja, enligt en förordning är alla medborgare redan idag skyldiga att sortera ut sina förpackningar för materialåtervinning. Det nya är att alla ges möjligheten att senast 2027 lämna förpackningar för materialåtervinning på tomten eller i anslutning till fastigheten där du bor.

Genom att sortera ut pappers-, plast, glas- och metallförpackningar sparar vi på både ekonomin och miljön. I och med att du kommer kunna närsortera dina förpackningar kommer vi få mindre mängd felsorterat i restavfallet, vilket i sin tur leder till bättre möjligheter att hålla nere avfallstaxan. När vi materialåtervinner förpackningar istället för att energiförbränna dem i restavfallet bidrar vi också till minskade koldioxidutsläpp och förpackningarna kan leva vidare återvunnet som något annat.

Fram tills du får dina nya sopkärl eller att fastighetsnära insamling är införd i din förening sorterar du ditt förpackningsavfall som vanligt på en återvinningsstation.

KOMMER ÅTERVINNINGSTATIONERNA ATT TAS BORT?

Nacka vatten och avfall tog över ansvaret för samtliga återvinningsstationer i Nacka 1 januari år 2024. Vartefter fastighetsnära insamling, eller närsorterat som vi kallar det, byggs ut i Nacka kan vissa återvinningstationer tas bort på vissa platser och vissa tillkomma.

Efter år 2027 är kommunerna endast skyldiga att samla in skrymmande förpackningar av papper och plats vid lättillgängliga insamlingsplatser. Exakt hur detta kommer se ut är ännu inte beslutat.

Eventuellt kommer vi ha kvar systemet med återvinningsstationer i Nacka men beslut om detta är ännu inte fattat.  

Läs mer om återvinningsstationerna i Nacka här.

VAD ÄR DEFINITIONEN AV FASTIGHETSNÄRA INSAMLING?

Definitionen på fastighetsnära insamling av förpackningar enligt Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar är: insamling från en fastighet där ett hushåll har avfall eller, om sådan insamling inte är möjlig med hänsyn till fastighetens utformning och belägenhet, trafiksäkerhet eller andra omständigheter, insamling från en plats i nära anslutning till en fastighet där ett hushåll har avfall.  

Precis som när det gäller t.ex. rest- och matavfall har kommunen möjlighet att komma överens om alternativ hämtningsplats eller att anvisa plats inom rimligt avstånd från fastighet.

Förpackningar som ska sorteras ut fastighetsnära:

  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Glasförpackningar (färgat och ofärgat glas)

Källa: Avfall Sverige.

VAD BETYDER FASTIGHETSNÄRA INSAMLING OCH NÄRSORTERAT?

Fastighetsnära insamling, FNI, är insamling av förpackningar vid fastighet eller i nära anslutning till hemmet.

Nacka vatten och avfall använder begreppet närsorterat för att inte krångla till det med förkortningar och för att göra det tydligt att man ska få sortera sitt avfall nära.

Förpackningar som ska sorteras ut fastighetsnära är:

  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Glasförpackningar (färgat och ofärgat glas)

Du hittar fler frågor och svar här.

NÄR BLIR DET OBLIGATORISKT MED MATAVFALLSINSAMLING I NACKA?

Enligt nationell lagstiftning är det obligatoriskt för alla hushåll och verksamheter att sortera matavfall från 1 januari 2024. Nacka kommun har fått dispens från kravet på obligatorisk matavfallsinsamling under 2 år och därmed gäller detta inte förrän från 1 januari 2026 i Nacka.

Här kan du läsa mer om vad som gäller och vad det innebär för dig.

Flerbostadshus

Här hittar du frågor och svar som rör dig i flerbostadshus, samfällighet eller gemensamhetslösning. Du hittar även mer information på sidan för flerbostadshus.

KAN VI ENDAST HÄNVISA TILL EN ÅTERVINNINGSTATION?

Om det finns en återvinningstation i närheten av er fastighet kan ni hänvisa till den idag. Men senast 2027 finns krav på fastighetsnära insamling av förpackningar och då kommer återvinningsstationerna finns till för stora och skrymmande ”sällanförpackningar” som inte ryms i kärl.

Exakt hur detta kommer se ut i Nacka är ännu inte beslutat.

VI SAKNAR PLATS FÖR FULLSORTERING - HUR GÖR VI?

Du som fastighetsinnehavaren avgör själv hur det tvingande utsorteringskravet ska verkställas – gemensamt utrymme i fastigheten, kärl på gården, miljöhus etc.

Nacka vatten och avfall kan inte ställa krav på inrättande av utrymme, dock på hur dessa utrymmen ska vara beskaffade om fastighetsinnehavaren väljer att inrätta utrymme.

Senast 2027 ska fastighetsnära insamling vara på plats.

Om du har fastighetsnära insamling från 2024 kommer du slippa miljöstyrningsavgift motsvarande hämtningen av papper och plast varannan vecka och metall och glas var färde vecka. Om tillräckligt utrymme saknas krävs tätare tömning vilket ger en högre kostnad. På sikt blir det en tillsynsfråga att alla fastighetsägare uppfyller utsorteringskraven.

Nacka vatten och avfall för en dialog med kommunen gällande eventuella insamlingslösningar för samfälligheter och flerbostadshus med fastighetsjuridiska utmaningar, platsbrist och där detaljplanen ej medger uppställning av avfallsbehållare.

VARFÖR HAR NACKA MILJÖSTYRNINGSAVGIFT FÖR FÖRPACKNINGAR?

I producentansvaret för förpackningar ligger att producenterna ska stå för kostnaderna för en effektiv insamling och behandling av förpackningsavfallet. Den ersättning som en kommun får för hanteringen av förpackningsavfallet från producentansvarsorganisationerna ska räknas av från renhållningsavgiften (avfallstaxan). Om en enskild kommun trots allt inte skulle få ersättning och kostnader att gå ihop kan de ta ut en eventuell mellanskillnad mellan faktiska kostnader och den ersättning som betalats av producentansvarsorganisationerna via renhållningsavgiften. Läs mer här på regeringens hemsida.

Nacka vatten och avfall strävar efter kostnadsneutralitet. Men initialt kommer ersättningsnivåer inte helt att matcha kostnaderna för att samla in materialet.

År 2024 infördes miljöstyrningsavgift för förpackningar för flerbostadshus samtidigt som grundavgiften för samtliga flerbostadshus sänktes med 47% jämfört med föregående år. Grundavgiften år 2025 kommer ej att höjas.

För att få en lägre avgift krävs avtal med någon av våra godkända entreprenörer och insamlingen måste anmälas via e-tjänst Avfall - Anmälan om förpackningsinsamling flerbostadshus.

Principen bland Sveriges kommuner är till stor del den samma. De flerbostadshus som sorterar förpackningar blir kompenserade antingen via en återbetalning eller genom lägre taxa (miljöstyrningsavgift). Att Nacka valt att införa en miljöstyrningsavgift är för att vi idag även arbetar med en miljöstyrningsavgift för matavfall.

Till vilken grad ett flerbostadshus som idag har fastighetsnära insamling av förpackningar blir kompenserad, beror på vilken servicenivå flerbostadshuset avtalar med Nacka vatten och avfalls upphandlade entreprenörer.

Här kan du läs mer om avfallsavgifterna i Nacka.

HUR VET JAG OM VI FÅR DELADE KÄRL ELLER EN GEMENSAM LÖSNING?

Om ni har enskilda sopkärl idag och egna fastigheter så betraktar vi er som enbostadshus sett till avfallshämtningen. Därmed kommer ni att få nya enskilda sopkärl för sortering på respektive tomt.

Om ni tillhör en bostadsrättsförening som är fastighetsägare och fakturamottagare så betraktar vi er som flerbostadshus sett till avfallshämtningen, även om ni har enskilda sopkärl idag. Läs mer om Närsorterat för flerbostadshus här.

Om ni ingår i en samfällighet och har enskilda sopkärl idag och har plats för totalt 3 st sopkärl per bostad så kan ni fortsätta med enskilda kärl.

Om ni ingår i en samfällighet men däremot inte har plats för totalt 3 st sopkärl per tomt utan istället vill ha gemensamma kärl för förpackningar så behöver ni hitta en plats för det i första hand på samfällighetens mark, och dessutom troligen göra en ny lantmäteriförrättning för att samfälligheten även ska omfatta gemensam avfallshantering.

Kontakta avfallsgruppen vid frågor.

VAD FÖR STÖD FINNS VID INFÖRANDET AV NÄRSORTERAT?

VAD GÄLLER FÖR GEMENSAMMA AVFALLSLÖSNINGAR FÖR SAMFÄLLIGHETER?

Behov av att bilda gemensamhetsanläggning

I vissa typer av bebyggelse, generellt olika typer av radhus eller liknande, finns ett behov av gemensamma platser eller behållare för avfall vilket ofta hanteras genom en gemensamhetsanläggning eller samfällighet. För boende i samfälligheter som har gemensamma anordningar för avfallshantering eller som har egna behållare idag men behöver gemensamma lösningar för sin avfallshantering för att kunna ordna utrymmen för sortering av förpackningar och matavfall gäller särskilda förutsättningar. Beroende på hur avfallshanteringen är löst idag och hur de gemensamma ytorna och utrymmena i området är reglerade sedan tidigare kan olika typer av anläggningsförrättning behövas för att bilda gemensamhetsanläggningar genom så kallad lantmäteriförrättning.

Kommunal lantmäterimyndighet i Nacka

I Nacka finns en kommunal lantmäterimyndighet dit alla som bor eller verkar i Nacka kan vända sig med frågor om olika typer av fastighetsbildning. De har samlat information om hur det fungerar på sin webbplats.

Några steg på vägen för er som behöver ordna gemensamma lösningar för er avfallshantering

  1. Ta reda på vad som gäller i just ditt område. Börja med att ta fram era dokument och stadgar själva, det spar tid och pengar ni kontakten med kommunen. Om ni inte hittar era dokument så kan ni be Stadsbyggnadsservice på kommunen om hjälp.
  2. Prata ihop er i området om hur ni vill göra så att ni är överens innan kommunen kontaktas. Behöver ni ha möten i området för att veta vad de boende vill så ha det först.
  3. Lantmäterimyndigheten i Nacka kommun svarar på kortare frågor, vid längre konsultation innan en ansökan skickas utgår timpris. Vilka förändringar som kan behöva göras beror på hur området är reglerat sedan tidigare, därför kan inga generella råd ges utan varje enskilt fall måste bedömas.

Är det inte dyrt att göra en så kallad lantmäteriförrättning?

Om det finns en befintlig gemensamhetsanläggning (fast inte för avfallsändamål) så kan det gå ganska snabbt, ca 5 månader från ansökan till handläggning påbörjas, sen 1-2 månader innan det är klart om den som söker har förberett sig och vet vad de vill. Har ni förberett er, har en färdig överenskommelse där det exempelvis är utpekat vilket område som ska nyttjas, att markägaren medgivit nyttjandet och vilken ersättning som ska utgå för marknyttjandet blir kostnaden för lantmäteriförrättningen oftast betydligt lägre än om dessa frågor behöver utredas inom förrättningens ram. Kostnaden delas per fastighet och priset för var och en varierar således beroende på antalet fastigheter i samfälligheten.

Ett tips kring ersättning till markägaren

En ersättning utgår i normalfallet till markägaren för upplåtelsen av den nödvändiga utrymmet. Ofta ägs den gemensamma marken av alla de som har del i samfälligheten. Om det är så innebär det att pengarna går runt och att andelsägarna betalar till sig själva. Tecknar alla en överenskommelse om att ingen ersättning ska utgå utgår ett moment ur förrättningen vilket gör att förrättningen går snabbare och därmed också att förrättningskostnaderna minskar.

HUR DIMENSIONERAR VI ANTAL BEHÅLLARE, AVFALLSUTRYMMEN OCH YTOR?

Vägledning och riktlinjer kring antal behållare, avfallsutrymmen och hur ytor för förpackningsinsamlingen ska utformas hittar du i vår Tekniska handbok om avfall samt i Avfall Sveriges ”Handbok för avfallsutrymmen” som finns på avfallsverige.se.

Du kan även kontakta någon av våra upphandlade entreprenörer och diskutera möjliga insamlingslösningar.

HUR PÅVERKAS AVFALLSTAXAN FÖR FLERBOSTADSHUS?

Avfallstaxan för flerbostadshus är uppbyggd så att avfallsavgiften blir lägre ju fler förpackningsslag som sorteras fastighetsnära. Läs mer om avfallstaxan här.

För att få en lägre avgift krävs avtal med någon av våra godkända entreprenörer och insamlingen måste anmälas via e-tjänst Avfall - Anmälan om förpackningsinsamling flerbostadshus.

Enbostadshus

Här hittar du frågor och svar som rör dig i enbostadshus eller med enskild insamling. Du hittar även mer information på sidan för enbostadshus.

VARFÖR HAR NACKA VALT ATT INFÖRA JUST TVÅFACKSKÄRL?

Senast 2027 ska alla villaägare i Nacka få nya tvåfackskärl för att kunna sortera ut även förpackningar vid sin bostad. Det beslutades av kommunfullmäktige i Nacka den 29 januari.

Innan beslutet fattades gjordes en utvärdering av andra system och erfarenheter av det. Även andra kommuners erfarenheter och de utvärderingar som branschorganisationen Avfall Sverige gjort har vi tittat på. Det finns för- och nackdelar med allt. Vi har vägt samman arbetsmiljö, sorteringsgraden, kundupplevelsen och ekonomin. Den sammanvägda slutsatsen är att lösningen med tvåfackskärl passar bäst för Nacka.

Andra kommuner som valt system med tvåfackskärl är Västerås, Täby, Sundbyberg, Lidingö, Upplands-Väsby, Danderyd, Stockholm, Värmdö, Tyresö, Göteborg, Norrtälje,

Läs mer om beslutet i nyhet.

VAD KOMMER DET ATT KOSTA?

Fastighetsnära insamling av förpackningar, eller närsorterat som vi kallar det, är en tjänst vars kostnad är tänkt att bekostas av förpackningsproducenterna. Målet är att ett standardabonnemang för förpackningsinsamling ska ingå i den ordinarie avgiften för avfallshämtning.

Avgifter för avfallshantering och eventuella tilläggstjänster för förpackningsinsamling kommer regleras i avfallstaxan.

KOMMER JAG KUNNA VÄLJA KÄRLSTORLEK OCH HÄMTFREKVENS?

Det planeras för en lösning (storlek på kärl och hämtfrekvens) som ska passa majoritet av enbostadshusen i Nacka. Hämtfrekvensen kommer du som kund även fortsättningsvis kunna styra.

KOMMER BEHOVSTÖMNINGEN ATT VARA KVAR I NACKA?

Behovstömningen är en viktig fråga för många kunder i Nacka. Miljöstyrning kommer fortsätta att finnas och behovstömning har fungerat bra, så den kommer att vara kvar men sättet du som kund signalerar om du vill ha tömt eller inte kommer att utvecklas via en digital lösning.

KOMMER NI FORTSATT HÄMTA MAT- OCH RESTAVFALL VARJE VECKA?

Nacka vatten och avfall vill erbjuda den bästa ekonomiska lösningen för Nackabor så att avfallstaxan kan hållas så låg som möjligt. I dagsläget ställs kärlen ut i snitt 16 ggr/år samtidigt som alla adresser besöks 52 ggr/år. Här måste servicegrad vägas mot miljöpåverkan och kostnad. Vi har beslutat om i en lösning som innebär att sopbilen kommer att hämta respektive avfallsslag varannan vecka istället för varje, i samband med att närsorteringen införs. Genom glesare intervall och delade kärl kan vi samla in 7 avfallsslag vid varje fastighet genom 56 besök per år, jämfört med dagens 2 avfallsslag på 52 besök.

JAG HAR BYGGT EN FAST ANORDNING FÖR MINA KÄRL - HUR SKA JAG ANPASSA FRAMÅT?

Den framtida lösningen är tre tvåfackskärl. Två av dessa kommer tömmas mer regelbundet. Det tredje kärlet töms mer sällan och behöver inte nödvändigtvis stå vid tomtgräns året runt, utan kan rullas ut inför tömning. De två kärl som töms varannan vecka är större än dagens kärl vilket kan innebära att de inte får plats i nuvarande inbyggnad, det beror helt på hur det ser ut just hos dig. Nacka vatten och avfall åtar sig inte att anpassa platsen där sopkärlen står.

Vi har ännu inte beslutat om exakt lösning och storlek på kärl. Men projektet utreder ett system med tre stycken delade kärl i storlekarna 240 liter/370 liter/140 liter.

Matavfallsinsamling

NÄR BLIR DET OBLIGATORISKT MED MATAVFALLSINSAMLING I NACKA?

Enligt nationell lagstiftning är det obligatoriskt för alla hushåll och verksamheter att sortera matavfall från 1 januari 2024. Nacka kommun har fått dispens från kravet på obligatorisk matavfallsinsamling under 2 år och därmed gäller detta inte förrän från 1 januari 2026 i Nacka.

Här kan du läsa mer om vad som gäller och vad det innebär för dig.

Sidan uppdaterades: