Matavfallskärlen ska få plats och vara tillgängliga för tömning i befintligt eller nytt soputrymme.
Placering och typ av behållare kräver godkännande av Nacka vatten och avfall innan beställning för att säkerställa att tömning kan ske. Kontakta kundservice.
Här kan du anmäla nytt abonnemang för bottentömmande behållare. (Tjänsten kräver e-legitimation)
Det är fastighetsägaren/styrelsen som beslutar om och anmäler föreningen till matavfallsinsamlingen. För att slippa miljöstyrningsavgiften, krävs att minst 30 % av de boende sorterar.
Anmälningsformulär (fylls i av fastighetsägaren/styrelsen).
E-tjänst för anmälning av nytt abonnemang för bottentömmande behållare (Tjänsten kräver e-legitimation.)
Motion-mall till styrelse om att införa matavfallsinsamling (Word-dokument, 46 kB)
Brev-mall till hyresvärden om att införa matavfallsinsamling (Word-dokument, 45 kB)
I abonnemanget ingår den utrustning som behövs för att alla hushåll ska kunna sortera sitt matavfall: kärl, påshållare och matavfallspåsar till alla hushåll samt informationsmaterial. En tömningsavgift per behållare och tömningstillfälle tas ut. Här kan ni läsa avfallstaxan.
På överenskommet datum, tidigast inom 5 arbetsdagar från inkommen anmälan, levereras utrustningen. Det levereras till befintligt soputrymme eller annan överenskommen plats i anslutning till fastigheten. Fastighetsägaren/styrelsen ansvarar för att dela ut materialet till de boende.
När påsarna är slut eller ni behöver beställa nya påshållare gör ni det här.
Dela ut de broschyrer ni får efter beställning. Där finns den viktigaste informationen som de boende behöver. Det är viktigt att påshållaren används för att lufta påsen, vilket minskar risken för att den går sönder. Om påsen ställs i en tät behållare blir den blöt och går sönder. Byt påse efter max 3 dagar. Läs mer under Praktisk information.
Sidan uppdaterades: