Läs mer här om tömningsdag och kärlplacering.
Sophämtaren hämtar dina utställda kärl manuellt och kör dem till sopbilen där de töms. Kärlen ska ställas med handtag och hjul utåt för att signalera tömning och underlätta för sophämtaren som inte ska behöva vända på kärlen. Sopbilen har två fack, ett för restavfall och ett för matavfall.
En arm på sopbilen lyfter kärlen och tömmer dem i två olika fack uppe på bilen. Kärlen ska ställas max 2,5 meter från sopbilens tömningsplats och med 0,5 m utrymme mellan kärlen. De ska ställas med handtag och hjul inåt fastigheten för att sopbilen ska kunna tömma kärlen. Ställs de åt fel håll kommer de inte tömmas. Sopbilen har två fack, ett för restavfall och ett för matavfall.
Restavfall på öar hämtas i säck. Hämtning sker på fredagar vecka
19, 21, 23, 25–35, 37, 39 och 41. Är du permanentboende och har behov av sophämtning vintertid, kontakta kundservice.
Sophämtning sker vardagar kl. 07.00-21.00, även om tömningsdagen infaller på helgdagsafton eller helgdag. Enbostadshus har behovstömning för restavfall och matavfall, med möjlighet till upp till 52 tömningar per år. Behovstömning innebär att du ställer ut kärlen på din tömningsdag när du vill ha de tömda. Matavfalls- och restavfallskärlen töms i sopbilar med två fack, ett för restavfall och ett för matavfall. Vi rekommenderar att matavfallskärlet ställs ut ofta för att minska risken för att matavfallet börjar brytas ner med fukt och lukt som följd.
Om sophämtningen inte utförts på ordinarie tömningsdag - meddela kundservice, antingen via detta formulär eller via telefon 08-718 90 00. Dra inte in kärlet på tomten, utan låt det stå kvar för tömning. Om utebliven sophämtning beror på sophämtaren ska kärlen tömmas vardagen efter anmälan, om anmälan görs före kl 16.00. OBS att ordinarie sophämtning kan ske fram till kl. 21.00 på tömningsdagen.
Om du glömt att ställa ut kärlet och inte klarar dig till nästa ordinarie tömning finns två alternativ: antingen ställer du ut en extra säck vid nästa tömningstillfälle eller så beställer du en extra tömning av kärlet. I båda fallen debiteras en extra avgift och du måste först kontakta kundservice.
Om något skadats av sopbilen behöver du göra en skadeanmälan. Beskriv så tydligt det går vad som har hänt, tidpunkt för händelsen och vilka krav du ställer. Skicka till kundservice så förmedlar vi kontakt med vår entreprenör Verdis (tidigare "Urbaser").
Sidan uppdaterades: