Steg för att ladda ned appen till er smartphone:
iPhone:
Android:
Här beskriver vi de olika funktionerna i appen.
När du loggar in i appen kommer du till hemskärmen, med en överblicksvy av plan 0 i stadshuset. Här ser vi en överblick av hela våningsplanet med dess mötesrum och olika objekt. Objekten kan vara tex trappor, hissar, café, brandskyddsutrustning mm.. Klickar man på något av objekten får man mer information, samt en möjlighet att felanmäla.
Högst upp till vänster finns startmenyn med inställningar och profil.
Högst upp till höger finns sökfunktionen samt filtreringsfunktionen.
Nere till vänster finns våningsplansvyn.
Nere till höger finns snabbokningsmenyn.
Här visas startmenyn. Från denna meny når vi inställningar, information om kommande möten, externa webblänkar som t.ex parkeringsformulär, lunchmeny eller denna webbsida.
Med denna funktion går det att filtrera mötesrummen efter antalet deltagare, bokningsbara och icke bokningsbara rum, möteslängd, utrustning samt tillgängliga rum.
För att ändra antal deltagare eller möteslängd behöver du scrolla på den orangemarkerade texten. (se exempel på bild nedan)
Efter att du har gjort dina val klickar du på filtreringsikonen igen och kartvyn uppdateras nu enligt dina val. På exemplet nedan ser vi att övriga rum nu har utgråats på kartan.
Appen används för att boka direkta möten, eller möten som startar ett par timmar framåt under samma dag. Nedan visar vi hur man bokar rum genom att klicka på rummet i kartvyn.
Det går även att använda funktionen för snabbsök i nedre högra hörnet på hemskärmen.
Gröna rum markerar att det är ledigt just nu. Vi klickar på rummet och trycker ”book”.
I nästa steg får vi möjlighet att välja starttid. Välj starttid och swipa åt vänster.
I nästa steg får vi välja mötets längd. Markera ett alternativ och tryck på ”next”.
Nu får vi fram alternativ efter de val vi gjorde tidigare. Första sökträff blir det rum vi utgick ifrån (om det är ledigt valda tider). Vi får även andra rum som alternativ.
I nästa steg klickar vi på önskat alternativ och väljer ”confirm”. Efter någon sekund får vi följande svar i appen. (OBS! tänk på att vissa rum kan ha särskild behörighet, det är alltid svarsmailet i Outlook som avgör om mötesrummet accepterar bokningen. Se exempel nedan)
Svarsmail i Outlook:
Vi ser nu att rummet skiftade färg från grönt till rött och att mitt namn nu står som ”booked by”.
I nedre vänsta hörnet på hemskärmen finns ikonen för våningsvyn. Här kan vi snabbt navigera mellan olika våningsplan.
I appen finns det även möjlighet att felanmäla utrustning och utrymmen direkt till Serviceenheten. Om du klickar på ett rum eller en ikon på kartan får du upp informationsrutan. Längst ner i högra hörnet finns ikonen för felanmälan (triangeln). Vi ska här testa att felanmäla en smutsig sladd i mötesrum Gliwice.
Efter att ha klickat på ikonen hamnar vi i formuläret för felanmälan. Här kan vi skriva en felbeskrivning samt bifoga en bild direkt från mobilkameran. När vi sedan klickar på send report skickas det ett mail direkt till Serviceenheten som sedan lägger upp ett ärende. Du får därefter en kvittens av Serviceenheten via mail som vanligt.
När felanmälan har gått iväg markeras rummet på kartan med en varningsikon. Ikonen visar för övriga användare att här finns det en pågående felanmälan. Vi ser även i loggen på bilden ovan att ett ärende är pågående.
Genom att använda sökfunktionen högst upp till höger kan vi snabbt få fram kontaktuppgifter till kollegor, eller lokalisera mötesrum. Exemplet nedan visar en sökning på rummet Sandasjön -2.
Genom att klicka i nedre vänsta hörnet på bilden till höger zoomar kartan in på rummet och vi får dess lokalisering.
Sidan uppdaterades: