I en sammankopplad, komplex och accelererande värld är spelplanen förändrad:
Ett projekt är alltså ett målinriktat arbete som bedrivs under en angiven tid med tydlig start och slut. Projektet ska ha tydliga mål för vilka resultat som ska levereras och vilka långsiktiga effekter som projektet väntas uppfylla. Ett framångsrikt projekt har fastslagna roller som agerar utifrån sina respektive ansvarsområden:
1. Projektägaren
Ansvarig för att projektet initieras och levererar resultat.
2. Styrgruppen
Består av personer med befogenheter och kunskap att fatta beslut som rör projektet.
3. Projektledaren
Driver projektets genomförande i enlighet med projektplanen.
4. Projektmedlem
Arbetar och levererar i projektet enligt överenskommelse.
5. Referensgruppen
Bidrar med kunskap, expertis, förankring och test i verksamheten.
I Nacka driver vi vanligen två olika typer av projekt: Traditionella och agila. Utgå från projektets förutsättningar för att välja den metod som passar bäst.
Sidan uppdaterades: