Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
November

25 år av förändring och framsteg i Nacka kommun

Förra veckan firades medarbetare som har arbetat i Nacka kommun i 25 år. En av dem är Helena Lindenius, enhetschef på omsorgsenheten.

Helena Lindenius har arbetat i Nacka kommun i 25 år, och en av anledningarna till att hon har stannat så länge är möjligheten att utvecklas i sin profession.

- Jag har haft möjlighet att arbeta på flera enheter och i olika roller, vilket har gett mig möjlighet att växa i mitt arbete. En annan anledning är kundperspektivet. Att vi alltid sätter kundens behov i fokus gör att vi kan utveckla våra insatser så att de passar dem vi är till för.

Helena berättar att mycket har utvecklats och förändrats under de år hon har arbetat i kommunen.

- I dag arbetar vi på ett mer likartat sätt än tidigare; det är större samverkan mellan enheterna. Under många år var mycket bundet till särskilda personer och inte roller, vilket jag tycker har utvecklats.

Milstolpar i Nacka: kundval och kvalitetsarbete

En utmaning genom åren har varit att göra socialtjänsten synlig i kommunen. Flytten till stadshuset 2011 var ett stort steg dit.

- Jag arbetade som gruppchef då, och motståndet att lämna Ektorp, där vi hade vår arbetsplats, var stort. Bland annat fanns det oro för att sitta i öppna kontorslandskap och att receptionen skulle vara öppen för alla medborgare. Men i mitt tycke är det en av de bästa förändringarna vi har gjort. Farhågorna har inte besannats, och vi har en öppen och inkluderande reception för hela kommunen. Det är många besökare som uppmärksammar detta.

När Helena tittar tillbaka på de mest betydelsefulla prestationerna eller framstegen som Nacka kommun har uppnått under de senaste 25 åren, tänker hon bland annat på kundvalet, som nu finns för nästan samtliga insatser. En annan sak är socialtjänstens kvalitetsarbete.

- För 25 år sedan fanns inga kvalitetsutvecklare. I och med vårt proffsiga kvalitetsarbete och rättssäkra handläggning står vi oss starkt i Sverige; vi är en attraktiv arbetsplats för socialsekreterare och biståndshandläggare. Vi har hög kundnöjdhet och mycket hög nöjdhet hos våra anordnare. Dessutom tycker jag att samarbetet i hela kommunen är mycket bättre, och vi arbetar inte lika mycket i stuprör som tidigare.

Teknologiska framsteg och chefsrollen i offentlig sektor

De teknologiska framstegen har också påverkat arbetet. När Helena började var mobiltelefon, bärbar dator och mejl inget som var självklart.

- Men Nacka var tidig med att erbjuda tekniska lösningar, något som bland annat underlättar arbetet och tidigt gjorde det möjligt att arbeta på distans, vilket skapar en flexibel arbetsplats. Dock skulle vi kunna göra ännu mer för våra kunder genom välfärdsteknologi. Vissa saker börjar ta form, men ibland kan jag uppleva att det går lite långsamt.

Avslutningsvis berättar Helena att det kan finnas en uppfattning att man som chef inom offentlig sektor inte kan påverka så mycket och att det är ett jobb som inte är så spännande.

- Det är helt fel, enligt mitt tycke. Som chef i offentlig sektor kan du verkligen göra skillnad för kommunens invånare. Rådet jag skulle vilja ge är att du som chef inte sitter på de bästa svaren och lösningarna; använd dina medarbetare, fråga anordnare och kunder, och var nyfiken på vad de har att säga. Det är viktigt att släppa prestigen, jobba så att andra växer i sina roller, utnyttja andras resurser och låt andra nyttja dina. Det gäller både inom offentlig och privat sektor.

Sidan uppdaterades: