Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
November

Stadsdirektörens e-trappmöte 22 november

Så lyckades Nacka få fler erfarna socialsekreterare, 25-årsjubilarer 2020 och 2021, Rollen som kundbemötandechef, KLG om strategisk kommunikation, Nacka blev årets nyföretagarkommun.

Så lyckades Nacka få fler erfarna socialsekreterare

Victor Kilén hälsade välkommen till sitt första trappmöte på ett par veckor och lämnade först över ordet till Johanna Lundqvist, gruppchef på barn- och familjeenheten. Hon berättade att Nacka utmärker sig för att ha lyckats attrahera ovanligt många erfarna socialsekreterare, enligt en nationell undersökning från Socialstyrelsen, och som uppmärksammats av tidningen Dagens Samhälle. För två år sedan hade 45 % av socialsekreterarna i Nacka socionomexamen och minst tre års erfarenhet i yrket. I dag är det 92 %. En rejäl höjning och Nacka är nu topp tre bland Sveriges kommuner. Bakom framgången ligger dels en ekonomisk satsning med uppdrag från politikerna att anställa ett antal seniora socialsekreterare, dels har man valt att avvakta hellre än att anställa personer utan rätt erfarenhet och kompetens. Hon fortsatte: Under anställningsprocessen har vi varit väldigt tydliga med våra förväntningar på den vi anställer, men också med förväntningarna på Nacka som arbetsgivare. Den röda tråden har varit fokus på uppdraget: att stötta och skydda Nackas barn och unga, och i varje intervju har jag sagt att om du ska anställas behöver du vara bättre än jag, men jag lovar också att leverera i mitt uppdrag. Nu har vi medarbetare med rätt kompetens, som kan bedöma vad som är rätt insats i rätt tid så att vi kan göra effektiva avslut - alltid med barnets bästa i fokus. Satsningen har gett resultat på kvalitet och budget men också arbetsmiljön. Nackas socialtjänst är numera en magnet för erfarna socialsekreterare i regionen. Vårt goda rykte bekräftas av anordnare i våra kundval. Nöjdheten syns även i medarbetarundersökningen där socialtjänsten fick ett HME-index på 86, vilket är väldigt högt inom denna typ av verksamhet. Nacka som attraktiv arbetsgivare fick 92 i utredningsgruppen, vilket kan jämföras med 69 för medarbetare i stadshuset. Det resultatet är unikt inom socialtjänst. Rätt förutsättningar och rätt kompetens skapar stolthet!

25-årsjubilarer 2020 och 2021

Personaldirektör Elisabeth Carle berömde socialtjänsten för barn och unga för deras fina resultat och konstaterade att det är viktigt att inte bara kunna rekrytera utan även behålla medarbetare. Därför premieras alla som arbetat i kommunen i sammanlagt 25 år, oavsett om det varit en obruten anställning eller om det varit vid flera tillfällen. I morgon, tisdag, delas utmärkelserna ut till de medarbetare som arbetat så länge. De som prisas får välja en gåva till ett värde av 4 000 kronor. Det kan vara till exempel ett konstverk. Några har till och med valt en tatuering. Gåvan delas ut av stadsdirektören i samband med en fin middag som kommunstyrelsen bjuder in till på Vår Gård i Saltsjöbaden. I år prisas både årets och förra årets jubilarer, sammanlagt 60 personer.

Rollen som kundbemötandechef

Victor Kilén inledde med att han vill skapa en god organisation med fokus på affärsmässighet. Därför har vi fått en kundbemötandechef, Annmarie Palm. Hon arbetar för att höja hela organisationen inom service och kundbemötande. Därefter lämnade han över ordet till Annmarie Palm, som konstaterade att mycket redan har hänt sedan hon började sitt arbete i kommunen. Hennes tjänst är tvärfunktionell och hon har därför snabbt behövt sätta sig in i olika enheters arbete. Hon tackade också för det bemötande hon fått av dem hon mött hittills. Den nya rollen presenterades på chefsdagen den 9 november och då tog hon upp "business behaviour", ett uttryck hon själv myntat för tio år sedan. "Business" står för "på jobbet" och "behaviour" för hur vi beter oss på jobbet. Det är en arbetsmiljöfråga. Det handlar om kundbemötande men även medarbetarskap och självledarskap, inkludering, demokrati, vett och etikett, och sammanfattningsvis: alla våra mellanmänskliga relationer. Det innebär att perspektivet är både internt och externt. Hon visade en bild av vad rollen innefattar, med ett antal symboler som står för utbildning, coaching, föreläsningar, intervjuer, workshops och rådgivning, och berättade:

Jag har börjat med att intervjua internt, hittills cirka 40 medarbetare och chefer för att skapa mig en bild. Nästa steg är att börja med utbildning. Vi är redan väldigt bra på många ställen, men kan alltid bli bättre. Det blir föreläsningar och workshops där jag kommer att arbeta casebaserat och basera det på vår värdegrund, öppenhet och mångfald. Det blir också individuell coaching och externa intervjuer för att lyssna in och fånga upp åsikter och möjligheter till utveckling av bemötande mot medborgare, anordnare och utförare, företag och näringsliv. Rådgivningen handlar om relationsskapande kommunikation. Jätteviktigt nu när vi automatiserar mycket av vårt kundbemötande. HUR vi uttrycker oss är det som gäller - ATT vi gör det är självklart. Jag är inne i många projekt - alltifrån nya ärendehanteringssystemet och enkätsystem till näringslivsservicen som kan bli ännu bättre om vi ska locka till oss fler bolag. Jag kommer också att starta egna projekt. Allt i syfte att göra vårt Nacka ännu mer attraktivt. Avslutningsvis vill jag påminna om hur viktigt det är att säga hej när vi möter människor. Heja gärna på mig som ett sätt att börja skapa kontakt, även om vi inte har träffats förut! Jag ser fram emot att heja på många i hela Nackasamhället.

KLG om strategisk kommunikation

På eftermiddagens möte ska strategisk kommunikation inom hela koncernen diskuteras.

Nacka blev årets nyföretagarkommun

Näringslivsdirektör Anders Börjesson hade med sig en prinsesstårta när han skulle berätta om den nya utmärkelsen. Nacka var en av åtta nominerade kommuner, och vi vann - första gången vi var med. En av förutsättningarna för att kunna vinna var att det i Nacka skapas många nya företag - över 1 000 nya företag förra året. Det andra är hur vi tar hand om nya företagare och hjälper dem in i nätverksbyggande. Vi har nästan 16 000 företag i kommunen och som ny är det förstås bra att lära känna dem för att kunna göra affärer tillsammans. Vi genomför också draknästeövningar med UF på gymnasienivå. Vi fick ett diplom och 100 000 kronor att använda till vår rådgivningsverksamhet och utveckla den. Vi fick också en gigantisk vägskylt, och att sätta upp den är en utmaning. Behövs bygglov och måste vi kontakta Trafikverket? Vi får se, men den ska på plats på ett riktigt bra ställe! Som avslutning på mötet skar Anders Börjesson upp den första tårtbiten till stadsdirektören och bjöd in alla i stadshuset att delta i tårtkalaset i matsalen.

Sidan uppdaterades: