Nacka kommun har kommunövergripande konton på Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Snapchat och Youtube - varav Twitter är vilande och Youtube används för att visa upp film på nacka.se. Dessa konton sköts av kommunikationsstaben.
Här är Nacka kommuns övergripande Facebookkonto.
Primära målgrupper: På Facebook skapar vi innehåll med ett brett spektrum till breda målgrupper. Tanken är att hålla nuvarande och potentiella Nackabor i alla skeenden i livet uppdaterade om vad som händer i kommunen, skapa intresse för specifika frågor, stolthet för kommunen och värna om förtroende.
Fokusområden: Aktuella händelser och information, lyfta Nacka som plats, medborgardialog och kriskommunikation.
Här är Nacka kommuns övergripande Linkedinkonto.
Primära målgrupper: På Linkedin kommunicerar vi främst mot potentiella medarbetare, företagare och andra som är intresserade av hur kommuner jobbar i specifika frågor.
Fokusområden:
Här är Nacka kommuns övergripande Instagramkonto.
Primära målgrupper: Nackabor, potentiella Nackabor
Fokusområden: Med vår Instagram vill vi sätta Nacka som plats i fokus. Flödet ämnar skapa stolthet hos Nackaborna och förtroende hos befintliga och potentiella Nackabor. Vi använder stories för att lyfta upp andra kanaler under Nacka kommun paraplyet och uppmärksamma om aktiviteter i kommunen.
Youtube har historiskt sätt använts som ett videobibliotek för att lagra och visa upp filmklipp på nacka.se. I och med att Youtube är baserat i USA så gör vi en tredjelandsöverföring när vi laddar upp filmer där. Det är en väldigt onödig tredjelandsöverföring och vi använder inte heller Youtube på ett strategiskt vis.
I stället använder kommunikationsstaben Mediaflow för att bädda in filmer på nacka.se. Men det är fortfarande tillåtet att använda Youtube.
Kommunikationsstaben har ett vilande X-konto/Twitterkonto och ett vilande Snapchatkonto. Med vilande menas att de inte används i dagsläget utan främst finns kvar för att hålla fast vid namnet.
Sidan uppdaterades: