Det är många saker som du behöver tänka på när du ska göra film. Till en början, vad är det för typ av film du har tänkt göra? Tänk igenom vad en film ska tillföra som inte en bild och en text gör, alltså varför vill du göra film? Vad är syftet? Målet? Målgruppen?
Det är lätt att hamna i att en film ska innehålla för mycket, fundera på vad som är det viktigaste du vill säga och bygg filmen utefter det.
Är det någon person som ska berätta något så ställ gärna frågor till personen. Det gör det enklare för intervjupersonen att tala ”från hjärtat” med sina egna ord och det ger oftast mer liv till filmen.
Är personen ovan att prata framför kameran så kan det vara bra att skriva ett manus. Det är dock viktigt att personen inte läser manuset intill framför kameran. Det kommer att synas och filmen kommer upplevas som stolpig och monoton.
Ordningsföljd är a och o. I sociala medier har man cirka 3 sekunder på sig att fånga sin målgrupps intresse. En början som väcker intresse är därför väldigt viktigt. Tänk redan här på början, mitt och slut – och skriv eller teckna gärna ut det i en enkel storyboard.
Att filma med mobil kan både vara smidigt och behändigt. Tänk på ljuset och omgivningen. Ska man filma med mobil är det oftast bäst i dagsljus utomhus. Ska du däremot göra en film om exempelvis receptionen är det självklart mest relevant att filma inne i receptionen. Tänk också på ljudet – filma inte i en bullrig miljö (trafik, mycket människor i bakgrunden och så vidare) och ha om möjligt en extern mick om du ska intervjua någon person.
Dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, reglerar hur vi ska behandla personuppgifter och gäller i hela EU/EES. I och med att ett filmklipp på en identifierbar person räknas som en personuppgift, påverkar förordningen även kommunens användning av film. För att du ska få använda ett filmklipp behöver personerna i bild ha gett sitt samtycke.
När vi publicerar filmer på plattformar som är baserade utanför EU/EES, exempelvis Facebook som lyder under amerikansk lagstiftning, gör vi en tredjelandsöverföring av information. Då behöver vi vara tydliga att vi publicerar personuppgifter på en plattform som inte lyder under GDPR, och det ska framgå på samtycket som personen skriver under.
Här kan du läsa mer om personuppgifter i sociala medier och hitta samtycke.
Tillgänglighetsdirektivet gäller även för sociala medier, där innehållet ska anpassas så långt det är möjligt.
Filmer ska ha undertexter och syntolkning vid behov. Stängda undertexter rekommenderas för att användaren själv ska kunna bestämma om de ska visas eller inte.
Livesändningar är undantagna, men om materialet ska ligga uppe i efterhand ska det skyndsamt textas för att uppfylla kraven på tillgänglig film. Du har 14 dagar på dig att tillgängliggöra videon.
Bild: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1200x630 pixlar (rektangulär bild).
Film: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1920x1080 pixlar (rektangulär bild)
Bild: 1080 x 1080 pixlar
Film: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1920x1080 pixlar (rektangulär bild)
Bild: 1024 x 512 pixlar. Tänk på att twitter skär förhandgranskingen av bilden på mitten, har du en bild som inte följer bildmåtten finns alltså en risk att ovan- och underdelen av bilden inte syns fören man aktivt klickar på inlägget när det dyker upp i flödet.
Film: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1920x1080 pixlar (rektangulär bild).
Fler tips för dig som skapar innehåll till kommunens övergripande sociala mediekonton på Facebook, Linkedin och Instagram.
Sidan uppdaterades: