Tänk på det här
Oavsett för vilken kanal och på vilket sätt som du skapar innehåll, så finns det några generella riktlinjer att förhålla sig efter.
- Är ditt innehåll relevant för målgruppen, aktuellt och känns det autentiskt?
- Sociala medier är visuella medium, tänk därför alltid i första hand bildmässigt. Vad och hur kan du berätta genom bilder/film? Texten kan vara minst lika viktig som bilden/filmen och ses som ett komplement, som förhöjer inlägget.
- Upprepa dig inte med samma innehåll, på samma sätt, i samma kanaler, flera gånger efter varandra. I och med att vi når ut till samma målgrupp så ger inte samma typ av inlägg något nytt mervärde för målgruppen:
- De kommer inte engagera sig i samma utsträckning som första gången (de har ju redan reagerat, kommenterat och/eller delat).
- Sämre engagemang leder till sämre spridning.
- Sker det här under återupprepade tillfällen under en längre tid så känner sociala mediekanalen av att våra följare inte uppskattar våra inlägg.
- De rankar då ner vår kanals sida och vi får svårare att nå ut med nästa inlägg som publiceras. Läs mer om algoritmer nedan.
Vikten av att följa algoritmerna
Det är algoritmer i sociala medieplattformarna som bestämmer vilket typ av innehåll du ser i ditt flöde. Ju fler som engagerar sig i ett visst innehåll desto större är chansen att det innehållet visas för fler. Därför är det viktigt att skapa innehåll i sociala medier som folk vill läsa, reagera, kommentera och dela. Läs mer om hur algoritmer i sociala medier fungerar här.
Generella tips för text, foto och film
Hur vi använder Facebook, Linkedin och Instagram
Tips för dig som skapar innehåll till våra övergripande sociala mediekonton.
Sidan uppdaterades: