En av de viktigaste delarna av sociala medier är att föra en dialog med de som gillar/följer kanalen. Det gör att vi bygger upp en relation till följarna, skapar en trygghet och en trovärdighet.
Sociala medier är uppbyggt som plattformar där personer delar upplevelser, åsikter och funderingar med varandra. Folk både förväntar sig att (snabbt) få svar på de frågor de ställer och plattformarna (exempelvis Facebook) premierar inlägg och kanaler där många kommenterar och vi svarar.
Det är viktigt att du/ni som ansvarar för ett konto går in dagligen, under vardagar och arbetstid, och håller koll på om det kommit in några kommentarer som behöver besvaras.
Förutom de anledningar vi nämnt ovan har vi som myndighet även en skyldighet enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor att ha uppsikt över och ta bort, samt förhindra, spridning av meddelanden som bryter mot följande bestämmelser: Olaga hot, olaga integritetsintrång, uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring och offentlig uppmaning i 3 § lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet.
Här finns kommenteringsregler att gå efter.
Enskilda ärenden ska inte hanteras på sociala medier, varken i kommentarsfält eller i privata meddelanden. Mer om enskilda ärenden i sociala medier.
Här är några saker som är bra att tänka på när man besvarar kommentarer i sociala medier.
I möjligaste mån ska frågor i sociala medier besvaras under kontorstid inom 24 timmar. Enligt E-delegationen ska frågor i sociala medier besvaras skyndsamt.
Ni behöver inte själva leta fram svar på frågan men referera gärna personen vidare till rätt instans inom kommunen (exempelvis en funktionsbrevlåda).
Påståenden behöver inte prioriteras lika högt som frågor, men tänk på att sociala medier är kanaler ämnade för att föra dialog. Är däremot påståendet felaktigt kan det behövas prioriteras högre och bemötas skyndsamt. Går påståendet emot våra kommenteringsregler så ska det tas bort, här finns kommenteringsregler att gå efter.
Sidan uppdaterades: