Därutöver innebär ändringarna i de nya upphandlingslagarna att:
Lagarna[1] utgår fortfarande från fem grundläggande principerna om likabehandling, ickediskriminering, transparens, proportionalitet och ömsesidigt erkännande.
Kommunen bör ta tillvara de möjligheter som finns att ställa miljö- och sociala hänsyn i alla upphandlingar som genomförs, bland annat genom att ställa särskilda miljömässiga eller sociala villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. Miljökraven ska vara i linje med Nackas miljöprogram 2016-2030.
Hela upphandlingsprocessen ska genomföras elektroniskt. Upphandlingsannonser får inte offentliggöras på nationell nivå före den dag då de är offentliggjorda av Europeiska unionens publikationsbyrå (det vill säga TED).
Möjligheterna ökar att använda upphandlingsformer som omfattar förhandling med anbudsgivarna. Om en anbudssökande eller anbudsgivare har deltagit i förberedelserna ska övriga leverantörer informeras enligt principerna om likabehandling och transparens.
Upphandlingsformerna förhandlat förfarande och konkurrenspräglad dialog måste uppfylla ett eller flera av kriterierna nedan:
Minimitidsfrister för annonsering har förkortats. När man bestämmer tidsfrister är det viktigt att väga in den tid som leverantörerna behöver för att kunna skriva sina anbud vid komplicerade och omfattande upphandlingar.
Vidare finns krav på vilken information som ska ingå i annonsen om upphandlingen. Det införs en möjlighet att förhandsannonsera förhandlat förfarande.
Det står uttryckligen i lagen att det går att förlänga anbudstiden om väsentliga ändringar gjorts i upphandlingsdokumenten. Om däremot ändringarna är så väsentliga att upphandlingens art förändras måste upphandlingen göras om.
Upphandlingsformen innovationsparterskap liknar förhandlat förfarande och får användas när kommunen behöver lösningar som inte finns på marknaden. Innovationspartnerskapet syftar till utveckling och anskaffning av den vara tjänst eller byggentreprenad som kommunen behöver.
Innovationspartnerskapet innebär en möjlighet att tilldela en leverantör ett upphandlingskontrakt som både omfattar utveckling av en produkt och kommunens efterföljande köp av produkten. Ett nytt kontrakt behöver inte ingås för att köpa den färdigutvecklade produkten.
Dynamiska inköpssystem kan användas för återkommande inköp av varor, tjänster eller byggentreprenader som är allmänt tillgängliga på marknaden och som har egenskaper som tillgodoser den kommunens behov.
Dynamiska inköpssystem innebär:
Reglerna har i första hand skapats för köp av standardiserade färdigproducerade varor, tjänster eller byggentreprenader. Men upphandlingsformen kan också användas vid mer komplicerade köp om det rör något som kommunen kommer att behöva köpa in vid flera tillfällen och som är allmänt tillgängligt på marknaden. Produkter och tjänster som utvecklas över tid antas vara särskilt lämpliga för ett dynamiskt inköpssystem.
Ett dynamiskt inköpssystem inrättas och annonseras på samma sätt som andra upphandlingar. Det finns inga bestämmelser om en längsta giltighetstid men tiden ska vara bestämd då systemet inrättas. Under hela giltighetstiden får leverantörer ansöka om att delta i systemet, systemet är därmed ett öppet system till skillnad från ramavtal.
Reglerna om prövning, kvalificering och uteslutning av leverantörer är ett uttryck för ambitionen att förstärka den offentliga upphandlingens motståndskraft mot osund konkurrens.
Huvudregeln är att upphandlande kontrakt och ramavtal inte får ändras utan att det genomförs en ny upphandling.
En ändring är dock tillåten under vissa förutsättningar om det är fråga om ändringar:
Det är möjligt att i vissa fall byta ut leverantören i ett upphandlat avtal under förutsättning att:
En ändring anses vara väsentlig och därmed alltid otillåten bland annat om den:
Du är alltid välkommen att kontakta oss på inköpsenheten om du har frågor eller vill ha hjälp att genomföra en upphandling.
-------------------------------------------------------------------------------------------
[1] lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna inom områdena vatten, energi, transporttjänster, posttjänster (LUF), lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK) och äldre lag om offentlig upphandling (2007:1091).
Sidan uppdaterades: