Den 21 december 2020 fattade kommunstyrelsen beslut om att inrätta framtidsfonder i enlighet med politikerinitiativet ”Inrätta fyra framtidsfonder i Nacka, för utveckling, kompetens, trygghet och miljö” från den 6 oktober 2020. Totalt omfattar framtidsfonderna 125 miljoner kronor. En ansökan om medel ur någon av fonderna kan initieras av nämnd eller av en verksamhet och direktör är ytterst ansvarig för ansökan.
Följande kriterier är fastställda av kommunstyrelsen för att kunna bli tilldelade medel ur fonderna;
Pengar från fonden ska kunna användas för strategiska framtidsinsatser. Det kan till exempel handla om digitaliseringsprojekt, teknik i äldreomsorgen, Vercity, EdTest-projektet, lärarutbildning, strategisk kommunikation främst kring stadsutveckling och insatser inom ramen för Konsten att skapa stad.
Utbildnings- och fortbildningsinsatser för att höja kompetensen inom främst äldreomsorgen och socialtjänsten, men även insatser för att höja kompetensen inom förskolan. Där kan exempelvis medfinansiering för äldreomsorgslyftet och en särskild språksatsning för personal i äldreomsorgen finansieras.
Syftet med fonden är att kunna vidta ytterligare insatser för att öka tryggheten och motverka brottslighet, givetvis inom ramen för vad som ligger inom den kommunala kompetensen. Det kan till exempel röra sig om olika preventiva sociala åtgärder och projekt för att minska droganvändningen i Nacka i enlighet med strategin "Ett drogfritt Nacka för unga". Kameraövervakning, ordningsvakter och extra belysningsinsatser kan också vara aktuella.
Insatser för att bidra till att Nacka ska vara en ännu mer klimatsmart och miljövänlig kommun och att vi kan uppnå de miljöambitioner som vi lyfter fram i majoritetsprogrammet. Det kan till exempel handla om sjörestaurering, iordningställande av nya naturreservat, skogsvård, underlätta båtpendling och laddstolpar.
Den praktiska hanteringen av alla ansökningar sker genom en fondgrupp och ett fondråd. Deras primära uppdrag är att säkerställa att kommunstyrelsens kriterier för framtidsfonderna är uppfyllda och varje ansökan ställs också mot Nacka kommuns styrmodell, kvarvarande medel i fonderna och mot liknande initiativ som redan har beviljats medel.
Efter att en ansökan om medel ur framtidsfonderna är inskickad sker följande:
Beslut om medel ur framtidsfonderna fattas en gång per tertial av kommunstyrelsen.
Ansökan görs via nedanstående word dokument. Dokumentet skickas sedan per mail till kommunledningskoordinator vilde.rundfloen@nacka.se
Här finns en lathund för ekonomisk uppföljning av projektet. (PDF-dokument, 177 kB)
Vid frågor är du välkommen att kontakta fondgruppen som för närvarande består av Henrik Samuelberg, Frank Langenfeld, Vilde Rundfloen och Henrik Ahl.
Sidan uppdaterades: