Skydd av personuppgifter är det samlingsnamn som Skatteverket använder för de olika skyddsåtgärderna; skyddad folkbokföring, sekretessmarkering och fingerade personuppgifter.
Skatteverket kan, då en person flyttar till annan ort, medge att personen får vara folkbokförd på den gamla folkbokföringsorten. Den gamla adressen tas bort och personen i fråga blir skriven ”på församlingen” och skattekontorets adress anges som särskild postadress. Skyddad folkbokföring ersätter vad om tidigare kallades kvarskrivning.
Skatteverket kan av vissa skäl sekretessmarkera en persons uppgifter i folkbokföringsdatabasen och då aviseras sekretessmarkeringen till andra myndigheter tillsammans med övriga uppgifter om personen.
Med sekretessmarkering blir det svårare för andra personer att ta del av information som finns infört i folkbokföringsregistret av den person vars uppgifter är sekretessmarkerade. Sekretessmarkering infattar oftast namn, adress och personnummer. Markeringen används som en varningssignal till de som hanterar uppgifterna att utföra en prövning innan det beslutas om uppgifterna kan lämnas ut eller inte.
Avser personer som fått nytt personnummer och nytt för- och efternamn. Den nya identiteten registreras utan att det anges att det rör sig om fingerade uppgifter.
Det finns inga rättsliga regler om hur just skyddade personuppgifter ska skyddas. Det är därför upp till den mottagande myndighet att själv bestämma hur den ska hantera sekretessmarkerade personuppgifter i sina system. Det ligger också ett ansvar på den enskilde personen att själv upplysa om eventuell sekretessmarkering eftersom det inte finns en skylidghet för myndigheter att utan anledning kontrollera om en person har sekretessmarkering i folkbokföringen.
Skatteverket, som är den myndighet beslutar skyddad folkbokföring och sekretessmarkering anger; ”Varje myndighet bör utforma sina rutiner utifrån en egen riskbedömning av de sekretessmarkerade personuppgifter som myndigheten behandlar och konsekvensen av om dessa kommer obehörig person tillhanda” (Skatteverket, 2018).
I VARJE ENSKILT FALL
Alla ärenden med skyddade personuppgifter är olika. Det innebär att varje ärende måste hanteras i dialog med den enskilde. Gör en riskbedömning och handlingsplan i varje enskilt så att uppgifterna hanteras på ett säkert sätt. I dialogen bör man bland annat diskutera hur kommuikationen ska ske mellan kommunen och den enskilde.
GENERELLT
På Skatteverkets hemsida kan du läsa en hur du gör för att för att skicka post till någon med skyddad identitet. Klicka här för att läsa hur du enkelt gör det.
När en person får skyddade personuppgifter aviseras detta ut till andra myndigheter via skatteverkets aviseringssystem Navet. Navet är ett aviseringssystem med vilket alla myndigheter kan hämta folkbokföring elektroniskt på ett enkelt, snabbt och säkert sätt. I detta system syns det om personen har fingerade personuppgifter eller sekretessmarkering.
Personer som blir beviljade skyddade personuppgifter får även ett skriftligt beslut om detta. Medarbetaren behöver då informera sin närmaste chef. Information om skyddade personuppgifter behöver även läggas in i personalsystemet vilket endast får registreras av personalenheten. Kontakta därför alltid personalenheten så att de kan säkerställa att personuppgifterna i våra olika system är skyddade.
Gemensam riskbedömning
När en medarbetare fått beslut om skyddade personuppgifter bör chef och medarbetare i nära dialog genomföra en gemensam riskbedömning.
Att ta med vid riskbedömningen:
Sidan uppdaterades: