Arbetsgivare kan få bidrag för köp av tjänster i form av utredningar, planering och genomförande (ej själva behandlingen) som kan förebygga sjukfrånvaro eller underlätta för medarbetare att komma tillbaka i arbete vid sjukskrivning. Detta kallas arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd.
Utredningen kan handla om att kartlägga vilket stöd en medarbetare behöver för att undvika sjukskrivning, som t. ex. anpassning av arbetsuppgifter/arbetstider eller så kan det handla om en konsultation om lämpliga arbetshjälpmedel.
Bidraget täcker halva kostnaden för en utredning som exempelvis:
Maximalt bidrag är 10 000 kronor per år och anställd. Max 200 000 kr/år och arbetsgivare. Utredningen ska utföras av en anordnare som är godkänd av Försäkringskassan såsom Feelgood, Nacka kommuns företagshälsovård. Ansökan kan ske i samarbete med Feelgood eller direkt genom Försäkringskassan.
Mer information och ansökan om arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd finns här.
Som arbetsgivare kan vi få ekonomisk ersättning för upp till hälften av våra kostnader när någon av våra medarbetare genomgår arbetslivsinriktad rehabilitering. Även vid förebyggande insats som samtalsstöd kan vi ansöka om bidraget. Det är du som chef som ansöker om stödet.
Exempel:
Ansökan är enkel att göra och ska ha inkommit till AFA försäkring senast inom sex månader från det att rehabiliteringsåtgärden påbörjats. Till ansökan ska bifogas en fullmakt/försäkran som finns att hämta på sidan nedan. Den skrivs under av chef och medarbetare. Ett avtal/intyg/mail från behandlaren med uppgift om åtgärd, kostnad, tidpunkt och personens uppgifter bifogas. På sidan för ansökan om rehabiliteringsstöd beskrivs orsak och syfte med rehabiliteringen. Vid frågor går det bra att kontakta AFA Försäkring, Maria Göth Federspiel 08-696 43 16 eller Ingrid Norfors.
Sidan uppdaterades: