För arbetsplatser med minst 10 medarbetare krävs att rutiner för SAM dokumenteras skriftligt. Rutinerna ska omfatta alla faktorer som påverkar arbetsmiljön – både fysiska, psykologiska och sociala förhållanden.
Rutiner ska finnas inom följande områden:
Inom Nacka använder vi minst följande forum och sätt för att undersöka risker som kan finnas i vår verksamhet:
De risker som identifieras ska utredas och riskbedömas. En handlingsplan ska upprättas för åtgärder som inte kan genomföras direkt. Respektive chef är ansvarig för att riskbedömningarna genomförs. Skyddsombud och eventuellt andra medarbetare ska medverka. Vid behov konsulteras sakkunnig hjälp från exempelvis företagshälsan.
Riskbedömningar och handlingsplaner ska vara skriftliga. Mallar som kan användas för konsekvens- och riskbedömningar generellt finns under Mallar, checklistor & länkar.
Utgå från "Övergripande rutin för SAM inom Nacka kommun" nedan, när du skapar enhetens rutin för SAM. Planera in vad som ska göras när samt hur och med vilka. Förslag på mall "Årsklocka" för att skapa rutin för SAM inom enhet finns här (Word-dokument, 54 kB).
Övergripande rutin för SAM inom Nacka kommun |
1. Medarbetarpolicy inkl arbetsmiljöpolicy |
Nacka kommuns Medarbetarpolicy (PDF-dokument, 132 kB)är även vår arbetsmiljöpolicy. Medarbetarpolicyn beskriver bl a vad vi tror är viktigt för att vi ska kunna skapa en god arbetsmiljö där människor trivs, utvecklas och är stolta över sitt arbete.
|
2. Arbetsplatsträffar (APT) och facklig samverkansgrupp (SAMK) |
Enligt Nackas samverkansavtal (PDF-dokument, 54 kB)ska utveckling ske genom samverkan där delaktighet och inflytande ska ses som naturliga delar inom den löpande verksamheten. Medbestämmandelagen (MBL) och arbetsmiljölagen (AML) utgör den rättsliga grunden för samverkan. Samverkan ska genomsyra alla beslutsnivåer i kommunen. Samverkansgruppen är även skyddskommitté enligt arbetsmiljölagen.
|
3. Introduktion av nyanställda |
En bra introduktion är viktig, både för den nyanställde och för arbetsgruppen. Introduktionen ska planeras och genomföras så att den nye får en bra start som leder till framgång i arbetet. Enligt Nackas chefs- och ledarstrategi ska alla chefer få en individuellt utformad introduktion. Den nye chefens chef är ansvarig för introduktionen och följer upp att introduktionen motsvarar den nye chefens förväntningar. |
4. Medarbetarsamtal |
Enligt Nackas samverkansavtal ska medarbetarsamtal genomföras minst en gång per år. Syftet med samtalet är att föra dialog om samt följa upp arbetsrelaterade mål, tydliggöra förutsättningar och behov för att kunna uppfylla målen. Arbetsmiljö, trivsel, relationer och samarbete ska också diskuteras.
|
5. Medarbetarundersökning |
För att kartlägga hur medarbetarna i Nacka kommun bl a a uppfattar sin arbetssituation och arbetsförutsättningar genomförs årligen en medarbetarundersökning. Undersökningen genomförs vanligtvis under tre veckor i september-oktober. En uppföljande fokusmätning genomförs också i februari-mars. Personalenheten ansvarar för att skicka ut enkät till alla medarbetare. Resultatet levereras i november.
|
6. Skyddsrond |
Arbetsmiljörond ska genomföras i syfte att identifiera och bedöma eventuella risker för personskada och ohälsa bland medarbetare. Bedömda risker ska dokumenteras i kommunens mall för riskbedömning/handlingsplan eller motsvarande. Handlingsplan kan upprättas i samma mall.
Observera att psykiska arbetsmiljörisker ska uppmärksammas och hanteras lika systematiskt som andra arbetsmiljörisker. Här kan du läsa mer om arbetsrelaterad stress samt hur psykiska arbetsmiljörisker kan undersökas, bedömas och förebyggas. Också på www.prevent.se finns checklistor för att undersöka både fysisk samt psykosocial arbetsmiljö. Både allmänna men också branschanpassade checklistor finns att kostnadsfritt ladda ner. |
7. Brand/utrymning |
Det är viktigt att alla medarbetare känner till hur de ska bete sig vid utrymningslarm. Utrymningsövningar kan ersättas med information om den ger likvärdiga kunskaper. Det är arbetsgivarens ansvar att fördela uppgifterna i verksamheten så att brandskydd och utrymning kan genomföras, att personalen har tillräckliga kunskaper om hur larm utlöses och om de åtgärder som ska vidtas.
|
8. Tillbud och arbetsskador |
Tillbud och arbetsskador ska kontinuerligt rapporteras, utredas och följas upp i KIA (kommunens system för incidentrapportering). Uppföljning av tillbud och arbetsskador ska också göras kontinuerligt på samverkansträffar samt vid årlig SAM-uppföljning. Elever omfattas även av detta.
|
9. Hot och våld |
Chefen har ansvar för att minska risker för hot och våld på arbetsplatsen samt se till att den som råkat ut för hot eller våld tas väl omhand. Arbetet för att minimera risker för hot och våld ska ske i samverkan med medarbetare och skyddsombud (gäller även elever och deras representanter).
|
10. Sjukfrånvaro och rehabilitering |
Hälsosamtal respektive rehabsamtal ska alltid genomföras med medarbetare som har mycket upprepad sjukfrånvaro och/eller riskerar att bli långtidssjukskrivna. Sjukfrånvaro ska också följas upp på samverkansträffar samt kommenteras till tertial- och årsbokslut.
Mer information om hantera frånvaro och Nacka kommuns rehabiliteringsprocess hittar du här samt information om rehabilitering, så som t ex ansvar och roller, metodstöd för rehabilitering med mera. |
11. Arbetsgivarens inställning till alkohol och droger |
Ta kontakt med din HR specialist/strateg vid misstanke om alkohol och droger. Företagshälsovården finns som stöd i dessa frågor. |
12. Arbetsmiljökunskaper och kompetenser |
Säkerställ att tillräckliga arbetsmiljökunskaper finns bland alla medarbetare och att regelbundet uppdatera arbetsmiljökunskaper bland dem som fördelats arbetsmiljöuppgifter.
Grundutbildning i arbetsmiljö + fördjupning SAMInom Nacka kommun genomförs kontinuerligt grundutbildningar i arbetsmiljö och fördjupningsutbildningar i SAM. Utbildningarna riktar sig till chefer, skyddsombud samt medarbetare som arbetar med HR-frågor. Mer information om tidpunkter för utbildningarna hittar du under kompetenskalendern. |
13. Första hjälpen och krisstöd |
Säkerställ att alla vet hur de ska agera i olika nöd- och krissituationer. Nackas Akutplan innehåller information om hur du bör agera i olika nödsituationer. Akutplanen ska finnas centralt placerad på alla arbetsplatser. Nacka kommun har en särskild planering för hur vi ska agera vid en allvarligt händelse. I den centrala krisplanen för Nacka kommun återfinns ansvarsfördelning och checklistor för kommunikationsarbetet i en krissituation. Krisplanen finns publicerad på www.nacka.se.
|
14. Säkerhetsrutiner |
Säkerhetsrutiner ska finnas för t ex farliga maskiner, kemikalier, ensamarbete, nattarbete etc.
|
15. Diskriminering och kränkande särbehandling |
Nacka kommun som arbetsgivare accepterar inte någon form av mobbning, trakasserier, diskriminering eller nedlåtande attityd mot en medarbetare eller grupp (gäller även elever i skolan).
Mer information om Nacka kommuns arbete för att förebygga diskriminering och kränkande särbehandling samt vad som ska göras i de fall medarbetare upplever sig utsatt finns här. |
16. Konsekvens-/riskbedömningar inför planerade förändringar |
Konsekvens-/riskbedömningar ska genomföras inför planerade förändringar med syfte att undanröja/minimera risker, såväl fysiska som psykiska. Arbetsgivare har ett krav på sig att alltid genomföra detta vid planerade förändringar (t ex organisationsförändringar, inköp av ny arbetsutrustning, flytt till nya lokaler, om- och tillbyggnationer mm). En korrekt konsekvensbedömning görs innan förändringen är genomförd. Bedömningen ska utgöra underlag för olika åtgärder som leder till att arbetsförhållanden blir goda i den nya/ändrade organisationen. Konsekvens-/riskbedömningar ska genomföras tillsammans med skyddsombud och gärna medarbetarna alternativt medarbetarrepresentant. Mallar som kan användas för konsekvens- och riskbedömningar finns här. |
17. Handlingsplaner |
Arbetsplatsens handlingsplan/-er ska följas upp kontinuerligt på t ex arbetsplatsträffar och i samverkansgrupp.
|
18. Årlig uppföljning av SAM |
En gång om året ska en större uppföljning av hela det systematiska arbetsmiljöarbetet göras i SAMK.
|
Sidan uppdaterades: