På Nacka.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder nödvändiga kakor. Läs mer om kakor
Vill du göra inställningar och acceptera delar av kakorna?
Hantera kakor
Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsförhållandena anpassas till människors olika fysiska och psykiska förutsättningar. Det ska eftersträvas att arbetet ger möjligheter till variation, social kontakt, samarbete och sammanhang. Medarbetaren ska ges möjlighet att medverka i utformningen av sin egen arbetssituation samt i förändrings- och utvecklingsarbete som rör hans/hennes eget arbete.
Medabetaren medverkar genom regelbundna arbetsplatsträffar, medarbetarsamtal, samverkansträffar etcetera. En medarbetare som har synpunkter, idéer, förslag på hur arbetsmiljö eller arbetssituation kan förbättras, bör ta upp detta med sin närmaste chef. Gäller det risker, brister eller missförhållande i övrigt som berör arbetsplatsen har medarbetaren en skyldighet att omgående rapportera till närmaste chef.
Alla medarbetare är skyldiga att medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i genomförandet av arbetsmiljöåtgärder. Medarbetaren ska följa föreskrifter från arbetsmiljöverket, använda de skyddsanordningar och den skyddsutrustning som krävs samt rapportera tillbud och olycksfall till arbetsgivaren.
Sidan uppdaterades: