Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet

Enligt arbetsmiljöföreskrifterna (AFS 2023:1) måste arbetsgivaren årligen utvärdera det systematiska arbetsmiljöarbetet i samverkan.

Vad säger lagen?

I Arbetsmiljölagen (1977:1160) tydliggörs arbetsgivarens ansvar och skyldigheter gentemot sina medarbetare. Lagen har två huvudsyften:

  • Att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet
  • Att uppnå en god arbetsmiljö

I Arbetsmiljöverkets förklaringar till arbetsmiljölagens portalparagraf framhävs att god arbetsmiljö också är en främjande arbetsmiljö som ska bidra till individens välbefinnande, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling.

Den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) är en viktig del av arbetsmiljöarbetet. Syftet med uppföljningen är att säkerställa att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt och effektivt, samt att identifiera och åtgärda eventuella brister och risker i arbetsmiljön.

Varför gör vi årlig uppföljning?

Den årliga uppföljningen är nödvändig för att:

  • Säkerställa att arbetsmiljöarbetet följer de krav och riktlinjer som anges i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS).
  • Utvärdera hur väl arbetsmiljöarbetet fungerar och om det leder till förbättringar i arbetsmiljön.
  • Identifiera områden där ytterligare åtgärder eller resurser kan behövas för att förbättra arbetsmiljön.
  • Dokumentera och följa upp genomförda åtgärder och deras effekt.

Vad följer den årliga uppföljingen upp?

Den årliga uppföljningen omfattar följande områden:

  • Samverkan: Medverkan av arbetstagare och skyddsombud i arbetsmiljöarbetet.
  • Kunskaper: Säkerställande av att alla har tillräckliga kunskaper om arbetsmiljölagstiftningen och risker.
  • Uppgiftsfördelning: Tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter inom organisationen.
  • Rutiner: Dokumenterade rutiner för arbetsmiljöarbetet, inklusive undersökning och riskbedömning, åtgärder, uppföljning och rapportering av tillbud och arbetsskador.
  • Undersökning och riskbedömning: Regelbundna undersökningar och riskbedömningar av arbetsmiljön.
  • Utredning av ohälsa eller olycksfall: Utredning och analys av orsaker till ohälsa och olycksfall.
  • Åtgärder: Vidtagna åtgärder baserat på riskbedömningar och undersökningar.
  • Årlig uppföljning: Genomförd årlig uppföljning för att säkerställa att arbetsmiljöarbetet fungerar.
  • Företagshälsovård: Anlitande av företagshälsovård vid behov.
  • Organisatorisk och social arbetsmiljö: Hantering av arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.
  • Arbetsanpassning: Organisering och genomförande av arbetsanpassning.

Koppling till Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS:arna)

Den årliga uppföljningen av SAM är direkt kopplad till Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS), särskilt AFS 2023:1 - Systematiskt arbetsmiljöarbete och AFS 2023:2 - Planering och organisering av arbetsmiljöarbete.

Dessa föreskrifter ställer krav på att arbetsgivare ska arbeta systematiskt med att organisera, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet för att förebygga risker för ohälsa och olycksfall samt uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Genom att följa dessa föreskrifter och genomföra den årliga uppföljningen säkerställer vi att arbetsmiljöarbetet bedrivs enligt gällande lagar och regler, vilket bidrar till en säker och hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare.

Uppföljning i samverkan

Enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) 14 § ska arbetsgivaren i följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet en gång per år i syfte att utvärdera arbetsmiljöarbetet. Uppföljningen ska genomföras i samverkan och redo­visas vid APT/arbetsplats­träff och på aggregerad nivå i respektive samverkans­kommitté (SAMK) samt därefter i kommunstyrelsens samverkanskommitté inför att den årliga uppföljningen redovisas till kommunstyrelsen.

Hur går den årliga uppföljningen till?

Den årliga uppföljningen av arbetsmiljöarbetet ska genomföras i samverkan mellan chef och arbetsplatsens skyddsombud. Om arbetsplatsen saknar skyddsombud ska huvudskyddsombud delta i uppföljningen.

Det är varje chef som är ansvarig för att genomföra den årliga uppföljningen av arbetsmiljöarbetet vid ett möte med skyddsombud/huvudskyddsombud. 16 januari 2025 får varje chef en länk med frågorna från Zondera. I samband med det publiceras frågorna även här, så att chefer och skyddsombud kan förbereda sin inför att de gemensamtfyller i formuläret. Varje chef och skyddsombud, samt i förekommande fall huvud­skyddsombud och eventuellt medarbetare på arbetsplatsen, förbereder genomgången och dialogen om den årliga uppföljningen genom att var för sig fylla i frågorna i formuläret. Den individuella skattningen som chef, skyddsombud/ huvudskyddsombud och eventuellt medarbetare gör blir underlag för den årliga uppföljningen av arbetsmiljöarbetet.

Formuläret ska fyllas i senast den 28 februari 2025.

Läs mer här: mallar, checklistor och länkar.

Sidan uppdaterades: