Vad är SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete)?
Ett systematiskt arbetsmiljöarbete handlar om att i samspel och samverkan med medarbetare och skyddsombud:
- identifiera och bedöma fysiska, organisatoriska och sociala risker i befintlig verksamhet
- göra konsekvensbedömningar inför planerade förändringar
- genomföra åtgärder för att utveckla och förbättra arbetsmiljöförhållanden
- upprätta handlingsplaner för de åtgärder som inte kan genomföras direkt
- följa upp att genomförda åtgärder givit önskat resultat.
Kraven på hur SAM ska bedrivas finns beskrivet i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2023:1
På arbetsmiljöverkets hemsida kan du som chef läsa mer om vad ett Systematisk arbetsmiljöarbete innebär. Där finns vägledningar, utbildningsfilmer och tips.
Där hittar du också lagar och andra regler som gäller i arbetsmiljöarbetet.
Hur ansvaret för arbetsmiljöuppgifter fördelats inom Nacka kommun finns beskrivet under fliken arbetsgivarens ansvar.
I Nacka kommun finns ett samverkansavtal (PDF-dokument, 54 kB) som beskriver samverkansgrupp, arbetsplatsträffar och utvecklingssamtal på arbetsplatsen.
På bilden: Deltagare från vår arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud, omgång tre, som avslutades hösten 2017.
Sidan uppdaterades: