På Nacka.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder nödvändiga kakor. Läs mer om kakor
Vill du göra inställningar och acceptera delar av kakorna?
Hantera kakor
Riksdagen har beslutat att införa arbetsgivardeklarationer på individnivå från och med januari 2019 vilket innebär att du som medarbetare, förtroendevald eller uppdragstagare kommer att kunna se din redovisade inkomst m.m. och skatteavdrag från din arbetsgivare eller uppdragsgivare hos Skatteverket varje månad i stället för en gång om året som det är nu. Alla arbetsgivare kommer därmed att redovisa utbetalade löner, arvoden och eventuellt andra skattepliktiga ersättningar samt avdragen skatt per individ till Skatteverket varje månad vilket ersätter den årliga kontrolluppgiften.
Du kan se din redovisade inkomst och skatteavdrag från Nacka kommun varje månad via Skatteverkets tjänst Mina sidor.
Vid uppkommen löneskuld
Om du skulle få en löneskuld som inte går att dra på din nästkommande lön måste vi som arbetsgivare fakturera dig bruttobeloppet, dvs. både utbetalad lön och avdragen skatt, i enlighet med skattelagstiftningen.
För att undvika löneskuld är det viktigt att du som medarbetare registrerar din frånvaro och eventuellt andra avvikelser i PersonecP samt att du som chef attesterar det i tid.
För mer information gå in på Skatteverkets hemsida.
Sidan uppdaterades: