‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2024
För att utvärdera våra förutsättningar att kunna dra nytta av digitaliseringens möjligheter så mäter vi årligen organisationens digitala mognad och medarbetarnas upplevelse av digitala stöd för sitt arbete.
Det genomsnittliga värdet av dessa båda förutsättningsmått utgör tillsammans den första av de tre delarna av vårt digitaliseringsindex.
En avgörande faktor för hur vår digitalisering utvecklas är organisationens förmåga att snabbt ställa om och anpassa vår verksamhet med teknikens hjälp vartefter behov förändras. Denna förmåga kallas ”digital mognad”, och innefattar både vår digitala förmåga (arbetssätt kopplat till digitalisering) och vårt digitala arv (tekniska förutsättningar).
Mätningen av vår digitala mognad görs enligt modellen DiMiOS, som är särskilt framtagen för offentlig sektor och grundad på evidensbaserad forskning. DiMiOS används nationellt i över 200 offentliga verksamheter, vilket också ger oss möjlighet att jämföra och dra lärdomar från andra kommuner och offentliga verksamheter som mäter enligt samma modell.
Mätningen är en självskattning, där varje person som svarar får skatta hur väl varje påstående stämmer in på verkligheten på en skala från 1-6. Påståendena är grupperade inom sex områden, varav tre hör till ”Digital förmåga” och tre hör till ”Digitalt arv”:
- Digital förmåga: Effektivitet, Innovation och Balansering
- Digitalt arv: Teknik, Användare och Organisation
Årets mätning genomfördes i juni i hela organisationen genom ett riktat e-postutskick till utvalda representanter för varje verksamhet. Målgrupp för mätningen var roller som är med och styr och planerar verksamhetens utveckling och digitalisering, eller på annat sätt arbetar inom denna ram, t ex med systemförvaltning. Totalt skickades mätningen till 210 mottagare, och svarsfrekvensen var 65%. Svarsfrekvensen har sjunkit 10% jämfört med förra årets mätning.
Mätningen 2024 är Nackas tredje enligt DiMiOS-modellen. Förra årets initiala mätning gav oss en temperaturmätning och ett nolläge, och nu följer vi årligen vår utveckling framåt utifrån det.
Det är viktigt att förstå att det inte finns någon målsättning att vi årligen ska öka vår digitala mognad med en viss procent. Hela syftet med att följa upp vår digitala mognad är att vi ska kunna använda mätningens resultat som ett verktyg för att kunna göra riktade insatser i de områden där vi har störst utmaningar.
Nacka kommuns digitala mognad 2024 är 64,2%, vilket innebär att vi fortsätter uppåt från 2023 års resultat på 59,6%. Vår tredje mätning visar på fortsatt positiv utveckling i alla dimensioner. Ökningen på 4,6% beror främst på framsteg i dimensionen ”Digitalt arv”, det vill säga vår förmåga att hantera digitalisering givet vårt tekniska arv. Vi har ett fortsatt gott rykte och förtroende för Digitaliseringsenheten, och vårt arbete i objekten med leverantörer, avtalsefterlevnad och informationssäkerhet har lett till stora framsteg på områdena ”skugg-IT” och teknisk skuld.
I Nacka får vi allt bättre styrning och effektivitet genom objektförvaltningen. Genom det täta samarbetet och den tydliga roll- och ansvarsstrukturen mellan verksamhet och IT, och den metodik och samverkan som finns inbyggd i objektmodellen har vi både ökat effektivitet och styrning men också blivit bättre på att kunna skala goda initiativ.
Samtidigt finns fortsatta utmaningar med ekonomiska ramar för att kunna realisera en riktigt effektiv förvaltning. Vi behöver också få bättre kontroll på kostnader och jobba för att innovation ska bli mer jämlik över hela organisationen.
Trots våra framsteg upplever verksamheterna fortfarande att de ekonomiska ramarna är otillräckliga för att kunna skapa en riktigt effektiv förvaltning.
Mognaden inom innovation är också diversifierad, där vissa verksamheter har tagit stora kliv framåt, medan andra ligger kvar på samma nivå som föregående år eller något lägre. Vi behöver jobba för att jämna ut dessa olikheter.
Vi har också utmaningar i att få bättre kontroll på kostnader och att enkelt och effektivt kunna följa upp nyttorealisering.
Den snabba utvecklingstakten i omvärlden innebär att vi som organisation måste vara beredda att möta nya behov och krav, ibland på helt nya områden. Det är en kompetensförflyttning som hela organisationen måste genomgå och ta ansvar för tillsammans, där den personalstrategiska funktionen utgör en nyckel i omställningen.
Sammanfattningsvis visar fritextsvaren att organisationen har gjort betydande framsteg inom digitalisering, men att det fortfarande finns utmaningar med prioriteringar, resurser och användarstöd. Genom att fortsätta fokusera på kompetensutveckling, utbildning och användarinvolvering kan organisationen ytterligare förbättra sin digitala mognad och effektivitet.
En specifik fråga kopplat till digitalt stöd i vår medarbetarundersökning ger oss viktig information för att förstå hur medarbetarna ser på och påverkas av kommunens digitaliseringsinsatser. Påståendet som medarbetare får skatta är formulerat enligt följande: ”Jag har effektiva digitala stöd för mina arbetsuppgifter”.
Genom att följa upp vilken skattning medarbetarna sätter på detta påstående kan vi få indikationer på när medarbetarna behöver nya verktyg, mer support eller utbildning för att kunna dra nytta av digitala verktyg. Med en mer detaljerad uppföljning där medarbetarna inte är nöjda kan vi avgöra om det finns några hinder eller utmaningar som hindrar dem från att använda digitala verktyg och tjänster på ett effektivt sätt.
I vårt digitaliseringsindex viktar vi medarbetarperspektivet lika tungt som digital mognad i komponenten förutsättningar.
Resultatet för 2024 är 3,8 av 5.
Omräknat till Nackas digitaliseringsindex (10-gradig skala) blir det 76%, eller 7,6.
Sidan uppdaterades: