‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2024
Digitalisering har många olika skepnader och därmed kan resultaten av digitaliseringsinitiativ variera stort – allt från nya system och IT-lösningar till nya arbetssätt eller nya typer av service.
Måttet som vi använder för resultatindikator till vårt index är genomförandekapacitet: Av projekten som vi beslutar att genomföra – hur många har vi levererat? Det måttet ger oss en indikation på i hur hög utsträckning vi faktiskt skapat resultat, och säger oss därmed något om vår förmåga att driva igenom digitaliseringsinitiativ.
I fördjupningen ser vi på digitaliseringsinitiativ som bidragit till våra resultat utifrån olika parametrar för att förstå vilka typer av resultat vi producerat, alltså vilka kategorier av projekt vi genomfört: Handlar genomförda projekt om innovativa satsningar som skapar kundnytta, eller är fokus främst riktat på interna effektiviseringsprojekt? Och hur fördelar sig digitaliseringsprojekten inom våra olika verksamheter?
Den djupare och viktigare analysen handlar sedan om att titta på våra resultat och fråga oss varför resultaten fördelar dig som de gör. Och än viktigare: speglar de våra ambitioner och intentioner, eller vill vi hellre skapa andra former av resultat?
Klicka här för att läsa mer om det i "Inriktning framåt".
För att förstå riktningen på vår digitalisering på djupet så behöver vi kategorisera varje projekt och synliggöra hur våra digitaliseringssatsningar fördelar sig i olika riktningar. Det gör vi enligt följande parametrar:
Syftet med kategoriseringen är att ge en tydlig bild av var vi lägger våra resurser när det kommer till digitalisering, och att ha det som underlag för att tillsammans prata om vad det betyder för kommunen och om portföljen speglar våra ambitioner med digitalisering.
Sidan uppdaterades: