Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2024

Så utvärderar vi nytta

Nytta – värdet som digitaliseringen skapar – mäts genom nyttoregister. Registret visar relationen mellan förväntade och uppmätta nyttor för genomförda initiativ. Dessutom följer vi upp hur våra kunder upplever att kommunens digitalisering skapar värde för dem, enligt de inriktningar som vi har definierat i digitaliseringsstrategin.

Uppföljning av nyttorealisering

Nyttorealisering handlar om att vi på ett systematiskt sätt följer upp och säkerställer att de satsningar och förändringar vi gör faktiskt uppnår den önskade nyttan. Vilka nyttor en satsning ska bidra till definieras inför projektstart, och kan vara av olika karaktär beroende på vad projektägaren prioriterat. Exempel kan vara kvalitativ nytta i form av kortare väntetider i ärenden, omställningsnytta i form av frigjord arbetstid eller ekonomisk nytta som t ex minskad kostnad för fysisk posthantering.

När vi beslutar att genomföra digitaliseringsinitiativ ska effektmål för satsningen beskrivas av projektägaren, med en indikator (ett mätetal) som gör det möjligt att följa upp om den önskade nyttan uppstår. Mätetalet och vem som är ansvarig för att det följs upp registreras därför från och med 2023 i vårt nyttoregister.

Nyttoregistret blir kommunens underlag för att övergripande följa upp i hur hög grad den digitalisering vi gör faktiskt skapar nytta i praktiken. Den utvärderingen gör vi genom att jämföra utfallet mot uppskattade nyttor i registret.

Resultat av komponenten nytta

Vår indikator för nytta 2024 är 8,8.

Uppföljningen av vårt nyttoregister för 2024 visar att vi uppnått vår estimerade nytta till 88%.*

Vår nyttoindikator har historiskt bestått av två källor; utfall av nyttor i nyttoregistret samt upplevd nytta hos Nackaborna

År 2024 genomfördes ingen medborgarundersökning. Därför är nyttoindikatorn i år endast baserad på utfallet av initiativ i nyttoregistret.

*Indikatorn för uppnådd nytta i nyttoregistret baseras på ett mindre urval av olika initiativ över kommunens objekt. Eftersom merparten av initiativen handlar om upphandling av nya lösningar så är ledtiden fram till att vi ser utfall i form av effekter relativt lång. Effekterna kan mätas först en tid efter det att en lösning implementerats och nya arbetssätt etablerats.

nytta-2024.png

Sidan uppdaterades: