Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2024

Rapporten presenteras i januari 2025 – välkommen tillbaka!

Nytta – värdet som digitaliseringen skapar – mäts genom nyttoregister. Registret visar relationen mellan förväntade och uppmätta nyttor för genomförda initiativ. Dessutom följer vi upp hur våra kunder upplever att kommunens digitalisering skapar värde för dem, enligt de inriktningar som vi har definierat i digitaliseringsstrategin.

Uppföljning av nyttorealisering

Nyttorealisering handlar om att vi på ett systematiskt sätt följer upp och säkerställer att de satsningar och förändringar vi gör faktiskt uppnår den önskade nyttan. Vilka nyttor en satsning ska bidra till definieras inför projektstart, och kan vara av olika karaktär beroende på vad projektägaren prioriterat. Exempel kan vara kvalitativ nytta i form av kortare väntetider i ärenden, omställningsnytta i form av frigjord arbetstid eller ekonomisk nytta som t ex minskad kostnad för fysisk posthantering.

När vi beslutar att genomföra digitaliseringsinitiativ ska effektmål för satsningen beskrivas av projektägaren, med en indikator (ett mätetal) som gör det möjligt att följa upp om den önskade nyttan uppstår. Mätetalet och vem som är ansvarig för att det följs upp registreras därför från och med 2023 i vårt nyttoregister.

Nyttoregistret blir kommunens underlag för att övergripande följa upp i hur hög grad den digitalisering vi gör faktiskt skapar nytta i praktiken. Den utvärderingen gör vi genom att jämföra utfallet mot uppskattade nyttor i registret.

Upplevd nytta hos våra kunder

Utöver uppföljningen av nyttorealisering för enskilda digitaliseringsinitiativ är det viktigt att vi också följer upp hur våra kunder upplever kommunens leverans av digital service överlag.

Vår digitaliseringsstrategi och dess fem inriktningar ska hjälpa oss att rikta digitaliseringen rätt och skapa värde för våra kunder. Därför mäter vi kundnöjdheten kopplat till våra digitala tjänster via vår årliga medborgarundersökning.

Frågorna vi utvärderar är kopplade till digitaliseringsstrategins inriktningar och ger oss därför också en indikation på att våra insatser leder oss i rätt riktning:

  1. I vilken grad tycker du att det är enkelt att använda kommunens digitala tjänster?
  2. I vilken grad litar du på kommunens hantering av dina personuppgifter?
  3. I vilken grad tycker du att kommunen är nytänkande i utvecklingen av digitala tjänster?

Svaren på dessa frågor ger oss det snitt på upplevd kundnytta som tillsammans med värdet från nyttorealiseringen blir vår indikator för ”Nytta” i vårt digitaliseringsindex.

nytta-2024.png

Sidan uppdaterades: