Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2023

Ett urval exempel på konkreta leveranser och händelser i våra objekt under 2023:

Infrastruktur

  • Genomfört en säkerhetshöjning av inloggningsplattform – ny design för ökad robusthet mot cyberattacker.
  • Automatiska inventeringar och uppdateringar av datorer, läsplattor och smartphones har gett oss en säkrare och mer robust klientplattform.
  • Modernisering och konsolidering av server- och databasplattformar som bidrar till minskade kostnader​, minskat klimatavtryck​ och ökad säkerhet.
  • Infört ny printtjänst med fokus på att främja hållbarhet genom en modell som innefattar klimatkompensering och incitament för minskat antal utskrifter.
  • Infört SDK, Säker digital kommunikation, som ger möjlighet att skicka sekretessklassad information till andra myndigheter och höjer säkerheten för medborgarnas personuppgifter och ger effektivare handläggningsprocess.

Besluta och bevara

Införandet av digital nämndprocess innebär att handlingar hanteras på samma sätt inför nämndmöten, vilket effektiviserar det interna arbetet. På sikt skapar detta också förutsättning för ett webbdiarium vilket ökar transparensen och insynen för Nackaborna i den demokratiska processen.

Bygga, bo och miljö

  • Automatiserat beslutsfattande inom bygglovsprocessen​. Under det gångna året har vi framgångsrikt implementerat automatiserade beslut inom installation av eldstad och kommunalt vatten vilket har lett till maximal effektivitet på Bygglovenheten. Under året har vi mottagit 111 ansökningar, vilka tidigare tog i genomsnitt 9 dagar att handlägga och som nu beslutas med automatik på 2 minuter.
  • Lantmäterienheten har etablerat och implementerat flera lösningar som medför insparad tid i ärenden, förbättrar strukturen på vår data och minimerar dubbelarbete. Exempel är en inventeringsapp där man direkt från fält kan samla in data till geodatabasen, samt flera digitala flöden som kopplar samman information från andra verksamhetssystem med interna och externa GIS-system.
  • Fler användningsområden för befintliga verksamhetssystem har identifierats mellan olika enheter, vilket har lett till effektiviserade arbetssätt och konsolidering av systemfloran.

Digitalt kundmöte

Jämföraren som har fått ett nytt och mobilanpassat gränssnitt. Det leder till högre tillgänglighet och underlättar betydligt för besökarna att hitta efterfrågad information och göra informerade kundval av välfärdstjänster.

Ekonomi

Utvecklat en robotiserad fakturaprocess vilket förutom intern effektivisering också bidrar till minskad välfärdsbrottslighet genom minskad risk för felaktiga utbetalningar.
Infört nya kodplaner som reducerar antalet koder i vår ekonomiska uppföljning, effektiviserar redovisningsarbetet och minskar risk för fel.

Informationssäkerhet

Införande av systemstöd för systematiskt informationssäkerhetsarbete som stöttar medarbetare att efterleva informationssäkerhetskrav i sin verksamhet och möjliggör sammanhållen uppföljning för kommunen i stort.

Medborgar- och internservice

Infört ett nytt gemensamt ärendehanteringssystem för intern och extern ärendehantering som både minskar kostnader och ger oss mycket bättre möjligheter till uppföljning av ärenden. Det i sin tur leder till mer enhetlig och snabbare hantering av både medborgares och medarbetares ärenden.

Personalenheten

Infört lösning för digital referenstagning som underlättar rekryteringsprocessen och sparar mycket tid för rekryterande chefer och rekryteringsstöd
Utvecklat flertalet e-tjänster för löneunderlag, lönebeslut och bisyssla samt automatiserad rolltilldelning vilket effektiviserar personaladministration.

Sociala omsorgsprocessen

  • Genomfört digitalisering av alla pågående akter inom sociala omsorgsprocessen. Ett helt digitalt arbetssätt möjliggör arbete hemifrån och ger även en effektivare handläggningsprocess.
  • Säkra (digitala) lås inom hemtjänsten har bidragit till att hemtjänstpersonal snabbt och säkert kan hantera in- och utpassering hos våra medborgare. Det digitala arbetsstödet innebär också ökat stöd för uppföljning och minskar risken för välfärdsbrottslighet.
  • Infört flertalet nya e-tjänster inom social omsorg som ökar tillgänglighet för våra medborgare att ansöka om insatser och bidrar till ökad effektivitet i handläggning och administration.

Stadsutveckling

Vidareutveckling av förmågor att kunna prognosticera och analysera stadsutvecklingsprojekt med stöd av nya rapporter i PowerBI. Arbetet har tidigare gjorts med mycket handpåläggning där risken för fel är stor.

Trafik och utemiljö

Offentlig utemiljö har genomfört en pilot för inspektion av vägnätet där bilddata analyseras hjälp av AI-stöd. Piloten visar på nyttor som minskat behov av manuella inspektioner och potential att minska kostnader tack vare ett mer datadrivet beslutsfattande.

Utbildning och försörjning

Minskat antalet utskrifter hos överförmyndarenheten med nästan 30 % genom att ersätta utskick med digitala kanaler och sluta skriva ut inkomna handlingar som en del i arbetet mot fullt digitala akter
Överförmyndarenheten har genom sitt digitaliseringsarbete även lyckats förkorta handläggningstiden för uttagstillstånd med 50 % från 14 till 7 dagar.

Nacka en av finalisterna i Sveriges DigitaliseringsKommun 2023

En händelse som präglade 2023 var Nackas nominering till Sveriges DigitaliseringsKommun 2023. Nomineringen baserades främst på genomförandet av vårt projekt automatiserade beslut. Projektet var en särskild satsning som startades redan 2022 för att så snabbt som möjligt skapa nytta för Nackaborna när förutsättningarna i kommunallagen ändrades i juli 2022. Effekterna som projektet gav för Nackaborna var flera:

  • Ökad tillgänglighet när ärenden kan behandlas omedelbart oavsett tid
  • Ökad rättssäkerhet och likabehandling när beslut fattas regelstyrt
  • Snabbhet i beslut! I de beslut som automatiserats har tiden från ansökan till beslut minskat från i snitt sju dagar till två minuter.

Andra framgångsfaktorer bakom Nackas nominering är vår modell för styrning och ledning av digitalisering. Digitalisering – eller utveckling – bygger vi på partnerskap både inom och utanför kommunen och de satsningar vi gör ska alltid visa på tydlig nytta för Nackaborna. Något vi också följer upp effekterna av bland annat genom vårt digitaliseringsindex.

verksamhetsberattelse-2023.png

Sidan uppdaterades: