‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2023
Ett urval exempel på konkreta leveranser och händelser i våra objekt under 2023:
Införandet av digital nämndprocess innebär att handlingar hanteras på samma sätt inför nämndmöten, vilket effektiviserar det interna arbetet. På sikt skapar detta också förutsättning för ett webbdiarium vilket ökar transparensen och insynen för Nackaborna i den demokratiska processen.
Jämföraren som har fått ett nytt och mobilanpassat gränssnitt. Det leder till högre tillgänglighet och underlättar betydligt för besökarna att hitta efterfrågad information och göra informerade kundval av välfärdstjänster.
Utvecklat en robotiserad fakturaprocess vilket förutom intern effektivisering också bidrar till minskad välfärdsbrottslighet genom minskad risk för felaktiga utbetalningar.
Infört nya kodplaner som reducerar antalet koder i vår ekonomiska uppföljning, effektiviserar redovisningsarbetet och minskar risk för fel.
Införande av systemstöd för systematiskt informationssäkerhetsarbete som stöttar medarbetare att efterleva informationssäkerhetskrav i sin verksamhet och möjliggör sammanhållen uppföljning för kommunen i stort.
Infört ett nytt gemensamt ärendehanteringssystem för intern och extern ärendehantering som både minskar kostnader och ger oss mycket bättre möjligheter till uppföljning av ärenden. Det i sin tur leder till mer enhetlig och snabbare hantering av både medborgares och medarbetares ärenden.
Infört lösning för digital referenstagning som underlättar rekryteringsprocessen och sparar mycket tid för rekryterande chefer och rekryteringsstöd
Utvecklat flertalet e-tjänster för löneunderlag, lönebeslut och bisyssla samt automatiserad rolltilldelning vilket effektiviserar personaladministration.
Vidareutveckling av förmågor att kunna prognosticera och analysera stadsutvecklingsprojekt med stöd av nya rapporter i PowerBI. Arbetet har tidigare gjorts med mycket handpåläggning där risken för fel är stor.
Offentlig utemiljö har genomfört en pilot för inspektion av vägnätet där bilddata analyseras hjälp av AI-stöd. Piloten visar på nyttor som minskat behov av manuella inspektioner och potential att minska kostnader tack vare ett mer datadrivet beslutsfattande.
Minskat antalet utskrifter hos överförmyndarenheten med nästan 30 % genom att ersätta utskick med digitala kanaler och sluta skriva ut inkomna handlingar som en del i arbetet mot fullt digitala akter
Överförmyndarenheten har genom sitt digitaliseringsarbete även lyckats förkorta handläggningstiden för uttagstillstånd med 50 % från 14 till 7 dagar.
En händelse som präglade 2023 var Nackas nominering till Sveriges DigitaliseringsKommun 2023. Nomineringen baserades främst på genomförandet av vårt projekt automatiserade beslut. Projektet var en särskild satsning som startades redan 2022 för att så snabbt som möjligt skapa nytta för Nackaborna när förutsättningarna i kommunallagen ändrades i juli 2022. Effekterna som projektet gav för Nackaborna var flera:
Andra framgångsfaktorer bakom Nackas nominering är vår modell för styrning och ledning av digitalisering. Digitalisering – eller utveckling – bygger vi på partnerskap både inom och utanför kommunen och de satsningar vi gör ska alltid visa på tydlig nytta för Nackaborna. Något vi också följer upp effekterna av bland annat genom vårt digitaliseringsindex.
Sidan uppdaterades: