Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2023

Våra förutsättningar för digitalisering

För att utvärdera våra förutsättningar att kunna dra nytta av digitaliseringens möjligheter så mäter vi årligen organisationens digitala mognad och medarbetarnas upplevelse av digitala stöd för sitt arbete.

Det genomsnittliga värdet av dessa båda förutsättningsmått utgör tillsammans den första av de tre delarna av vårt digitaliseringsindex.

Organisationens digitala mognad

  1. Hur görs mätningen?
  2. Resultat digital mognad 2023
  3. Intern jämförelse
  4. Utmaningar

Medarbetarnas upplevelse av digitala stöd

  1. Digitala stöd i arbetet
  2. Resultat medarbetare 2023

Klicka på rubrikerna för att läsa mer om dessa två förutsättningar:

Organisationens digitala mognad

En avgörande faktor för hur vår digitalisering utvecklas är organisationens förmåga att snabbt ställa om och anpassa vår verksamhet med teknikens hjälp vartefter behov förändras. Denna förmåga kallas ”digital mognad”, och innefattar både vår digitala förmåga (arbetssätt kopplat till digitalisering) och vårt digitala arv (tekniska förutsättningar).

Mätningen av vår digitala mognad görs enligt modellen DiMiOS, som är särskilt framtagen för offentlig sektor och grundad på evidensbaserad forskning. DiMiOS används nationellt i över 200 offentliga verksamheter, vilket också ger oss möjlighet att jämföra och dra lärdomar från andra kommuner och offentliga verksamheter som mäter enligt samma modell.

1. Hur görs mätningen?

Mätningen är en självskattning, där varje person som svarar får skatta hur väl varje påstående stämmer in på verkligheten på en skala från 1-6. Påståendena är grupperade inom sex områden, varav tre hör till ”Digital förmåga” och tre hör till ”Digitalt arv”:

- Digital förmåga: Effektivitet, Innovation och Balansering
- Digitalt arv: Teknik, Användare och Organisation

Årets mätning genomfördes i juni i hela organisationen genom ett riktat e-postutskick till utvalda representanter för varje verksamhet. Målgrupp för mätningen var roller som är med och styr och planerar verksamhetens utveckling och digitalisering, eller på annat sätt arbetar inom denna ram, t ex med systemförvaltning. Totalt skickades mätningen till 210 mottagare, och svarsfrekvensen var 65%. Svarsfrekvensen har sjunkit 10% jämfört med förra årets mätning.

2. Resultat digital mognad 2023

Mätningen 2023 är Nackas andra enligt DiMiOS-modellen. Förra årets initiala mätning gav oss en temperaturmätning och ett nolläge, och nu följer vi årligen vår utveckling framåt utifrån det.

Det är viktigt att förstå att det inte finns någon målsättning att vi årligen ska öka vår digitala mognad med en viss procent. Hela syftet med att följa upp vår digitala mognad är att vi ska kunna använda mätningens resultat som ett verktyg för att kunna göra riktade insatser i de områden där vi har störst utmaningar.

Nacka kommuns digitala mognad 2023 är 59,6%, en ökning från 2022 års resultat på 56%, och något högre än det nationella snittet (53%).

Vi har ökat vår digitala mognad inom alla dimensioner, vilket är ett kvitto på att våra insatser med objektetablering, kunskaps- och kommunikationsinsatser och politiska dialoger bär frukt.

3. Intern jämförelse

Tittar vi på den digitala mognaden per verksamhetsområde ser vi att den skiljer sig åt ganska mycket mellan olika verksamheter även i år:

Dels har vi en stor spridning i den genomsnittliga mognadsgraden, från 38% upp till 67% inom vissa verksamheter. Dels skiljer det sig åt inom vilka områden mognaden är större, dels inom vilka områden som andelen ”Vet ej”-svar är högst. Tydligt är att området ”Teknik” fortsatt får i genomsnitt väldig hög andel ”Vet ej”-svar.

Eftersom detta är vår andra mätning kan vi också se vilka verksamhetsområden (eller motsvarande objekt) som gjort förflyttningar inom olika områden. Värt att nämna är att verksamheterna som ingår i KS har gjort ett rejält kliv uppåt både inom digital förmåga och digitalt arv. Detsamma gäller objekten Stadsutveckling samt Utbildning och försörjning.

Våra båda produktionsområden har i genomsnitt sänkt digital mognad i år jämfört med föregående år, men på olika områden: Välfärd samhällsservice, VSS, skattar sin digitala förmåga väsentligt lägre i år än 2022, men högre vad gäller digitalt arv. Välfärd skola, VS, har omvänt skattat sin förmåga högre i år, men det tekniska arvet lägre.

Att vi ser olika typer av förflyttningar både uppåt och nedåt på de två axlarna Digital förmåga och Digitalt arv är väntat. Eftersom vi fortsatt etablera objekt och därmed byggt närmare samarbeten mellan fler verksamheter och digitaliseringsenheten under 2023 ökar insikter inom olika områden. Det ger till följd både att vi känner en stärkt förmåga och upplever bättre kontroll på våra tekniska förutsättningar. Men samtidigt kan det också resultera i ökad kunskap om förmågor vi saknar, eller belysa tekniska inlåsningar. Sammantaget kan det ge utslag åt båda hållen på skalorna.

3. Utmaningar

Det finns fortfarande områden som utmanar oss, till exempel:

  • Att bli ännu bättre på att synliggöra den kommungemensamma digitaliseringen och hur denna bidrar till alla verksamheters mål.
  • Att få till finansiering för större utvecklingssprång är också en utmaning som mätningen påvisar, samt att lyckas sprida nya lösningar och använda data på nya sätt.
  • Inom området innovation har vi störst utmaningar inom öppna data och skalning av lösningar. Det är rimligt att anta att detta till stor del beror på brister i kunskap om hur vår data kan användas. Vi vet inte hur vi kan använda data på nya sätt, eller i vilken utsträckning vi kan skala upp lösningar att användas för annat än det verksamhetsegna behovet.
  • Slutligen har vi fortsatt utmaningar i form av skugg-IT och brister i dokumentation, något som vi arbetar mycket med inom objektetableringen.
  • Även kompetensförsörjning för digitalisering är utmanande och en ständig balansgång i vilken kompetens verksamheten själv ska äga och utveckla, och vad som förväntas som stöd från digitaliseringsenheten.

Medarbetarnas upplevelse av digitala stöd

Digitala stöd i arbetet

En specifik fråga kopplat till digitalt stöd i vår medarbetarundersökning ger oss viktig information för att förstå hur medarbetarna ser på och påverkas av kommunens digitaliseringsinsatser. Påståendet som medarbetare får skatta är formulerat enligt följande: ”Jag har effektiva digitala stöd för mina arbetsuppgifter”.

Genom att följa upp vilken skattning medarbetarna sätter på detta påstående kan vi få indikationer på när medarbetarna behöver nya verktyg, mer support eller utbildning för att kunna dra nytta av digitala verktyg. Med en mer detaljerad uppföljning där medarbetarna inte är nöjda kan vi avgöra om det finns några hinder eller utmaningar som hindrar dem från att använda digitala verktyg och tjänster på ett effektivt sätt.

Resultat Medarbetare 2023

I vårt digitaliseringsindex viktar vi medarbetarperspektivet lika tungt som digital mognad i komponenten förutsättningar.

Resultatet för 2023 är 3,7 av 5.

Omräknat till Nackas digitaliseringsindex (10-gradig skala) blir det 7,4:

"Jag har effektiva digitala stöd för mina arbetsuppgifter."

Sidan uppdaterades: