Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2023

Sammanställning av våra resultat

Digitalisering har många olika skepnader och därmed kan resultaten av digitaliseringsinitiativ variera stort – allt från nya system och IT-lösningar till nya arbetssätt eller nya typer av service.

Mäta resultat

Måttet som vi använder för resultatindikator till vårt index är genomförandekapacitet: Av projekten som vi beslutar att genomföra – hur många har vi levererat? Det måttet ger oss en indikation på i hur hög utsträckning vi faktiskt skapat resultat, och säger oss därmed något om vår förmåga att driva igenom digitaliseringsinitiativ.

Innovation eller effektivisering?

I fördjupningen ser vi på digitaliseringsinitiativ som bidragit till våra resultat utifrån olika parametrar för att förstå vilka typer av resultat vi producerat, alltså vilka kategorier av projekt vi genomfört: Handlar genomförda projekt om innovativa satsningar som skapar kundnytta, eller är fokus främst riktat på interna effektiviseringsprojekt? Och hur fördelar sig digitaliseringsprojekten inom våra olika verksamheter?

Den djupare och viktigare analysen handlar sedan om att titta på våra resultat och fråga oss varför resultaten fördelar dig som de gör. Och än viktigare: speglar de våra ambitioner och intentioner, eller vill vi hellre skapa andra former av resultat?

Klicka här för att läsa mer om det i "Inriktning framåt".

Kategorier för digitaliseringsportföljen

För att förstå riktningen på vår digitalisering på djupet så behöver vi kategorisera varje projekt och synliggöra hur våra digitaliseringssatsningar fördelar sig i olika riktningar. Det gör vi enligt följande parametrar:

  • Innovation/Effektivitet
  • Operativt/Strategiskt
  • Extern nytta/Intern nytta

Varje digitaliseringsinitiativ skattas alltså på dessa tre skalor:

  1. Först uppskattar vi om projektet syftar till att enbart driva innovation, enbart skapa effektivisering, eller någonstans mittemellan.
  2. Sedan gör vi likadant för relationen operativt (skapa direkt förändring) eller strategiskt (bygga långsiktiga förutsättningar).
  3. Slutgiltligen skattas om syftet är främst riktat mot att skapa nyttor externt eller internt.

Syftet med kategoriseringen är att ge en tydlig bild av var vi lägger våra resurser när det kommer till digitalisering, och att ha det som underlag för att tillsammans prata om vad det betyder för kommunen och om portföljen speglar våra ambitioner med digitalisering.

Resultat

Så, hur ser vårt resultat ut för de digitaliseringsprojekt som drevs under 2023?

Vår genomförandegrad för projekt som beslutats att genomföras 2023 är 92%, vilket också är det mått som representerar resultatdelen i vårt digitaliseringsindex. Omräknat till Nackas digitaliseringsindex blir det 9,2. Det är en ökning med 1,2 från 2022 års 8,0.

Bakom ökningen i genomförandegrad finns flera faktorer som har trolig påverkan:

  • Föregående år hade vi inte en fullt etablerad objektförvaltning. Därmed saknades i större utsträckning tydlighet i hur utveckling skulle genomdrivas.
  • Vi hade därmed fler antal ärenden som avbröts och även fler som drog ut på tiden att genomföra gentemot ambitionen.
  • En tydligare metodik för att utvärdera digitaliseringsinitiativ kopplat till nytta och genomförbarhet har utvecklats under året, vilket har ökat effektiviteten i beredningen av digitaliseringsärenden.
  • Värt att nämna är också att vi har 20% färre ärenden totalt sett 2023 jämfört med 2022. Detta kan sannolikt till viss del förklaras med objektförvaltningens struktur, där planeringen blir mer långsiktig och enklare frågor som till exempel licensavrop kan hanteras inom ramen för objektet.

Digitaliseringsportfölj 2023

Merparten av våra projekt fortfarande till effektiviseringar av olika slag, men vi har också några som är av mer innovativ karaktär.

Det mest intressanta är dock den förflyttning vi kan se i portföljen jämfört med 2022 på axeln ”operativt – strategiskt”. 2022 var merparten av våra projekt främst i kategorin effektivisering och av ren operativ karaktär.

I år ser vi alltså en förflyttning mot fler strategiska satsningar med exempel som bland annat anslutning till nationell infrastruktur (SDK), tester med AI inom rekrytering och pilot med datalager för mer avancerade verksamhetsanalyser.

Intern och extern nytta

Vi ser också att 74% av våra projekt primärt bidrar till intern nytta och 26% till extern nytta. Det visar på att vi liksom 2022 har projekt som i främst syftar till att digitalisera våra interna arbetssätt. Utmaningarna framåt med att stötta fler medborgare utan att växa som organisation kräver fortsatta effektivitetsförbättringar, och digitalisering är ett av de absolut viktigaste verktygen för att möta utmaningarna.

Vi använder och testar ny teknik och nya arbetssätt, och förutom interna nyttor syftar våra projekt också till värdeskapande tjänster för medborgarna i form av nyttor som högre grad av självservice, snabbare svarstider och mer tid för mänskliga möten när tekniken kan eliminera administrativa uppgifter.

Fördelning inom kommunens nämnder

En översikt över hur projekten fördelar sig internt visar att det är Kommunstyrelsen som står för två tredjedelar av alla digitaliseringsinitiativ som kommit in till beredning.

Tittar vi närmare på de ärenden som hör till kommunstyrelsen fördelar de sig inom ett stort antal objekt, där Personalobjektet fortsatt håller högst takt, följt av Ekonomi, Teknik och Välfärd Skola.

resultat.png

Sidan uppdaterades: