‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2022
Under 2022 lade vi grunden för att kunna göra en rejäl förflyttning i Nacka kommuns digitalisering.
Här är vår första digitaliseringsrapport och -index, som sammanfattar hur vårt digitaliseringsarbete rör sig framåt och vilka som är våra främsta utmaningar.
Ditt och vårt arbete framåt kommer att kräva en samordningsinsats – som delvis utmanar hur vi arbetar i Nacka kommun – men som behövs för att vi ska vara effektiva och framgångsrika i våra initiativ.
Flera faktorer utmanar oss idag, som till exempel det förändrade världsläget, att tekniken utvecklas allt snabbare varje dag och Nackabornas höga förväntningar på 24-timmarsservice.
Vi behöver alla vara på tårna. Klicka här för att läsa mer om det under "Inriktning framåt".
Digitaliseringsindex är ett värde som inte säger något taget ur sitt sammanhang. Årsindex kommer över tid hjälpa oss att mäta hur väl rustade vi står för att möta Nackabornas behov av välfärds- och samhällstjänster. Varje del som ger oss ett samlat indexvärde (förutsättningar, resultat och nytta) finns presenterade i denna rapport.
Vårt digitaliseringsindex lanseras i denna rapport och bygger på tre komponenter som var och en säger något om kommunens digitalisering; vilka våra förutsättningar är, vilka resultat vi uppnått och vilken nytta vi skapat genom digitalisering.
Klicka här för att läsa om Digitaliseringsindex 2022.
Här är en översikt över hur vi realiserar kommunens nuvarande digitaliseringsstrategi, sammanfattar våra framsteg och identifierar områden för förbättring.
Vår övergripande digitaliseringsstrategi leder oss, verksamhetsutvecklingen driver digitaliseringen framåt, vi realiserar systematiskt och återkopplar sedan genom våra digitaliseringsrapporter.
Rapporten innehåller information om vår förmåga att driva digitalisering i kommunen, hur vi på bästa sätt utvecklar våra digitala tjänster för att möta upp mot kommunens övergripande mål; Maximalt värde för skattepengarna, Bäst utveckling för alla, Stark och balanserad tillväxt samt Attraktiv livsmiljö för alla.
Genom att samla denna information och presentera den i en rapport så kan ledningen och andra beslutsfattare i kommunen utifrån fakta fatta informerade beslut för att säkerställa att vi fortsätter att vara en ledande aktör inom digitalisering.
Styrning och ledning av vår digitalisering bygger på förtroende och tillit till vår förmåga att digitalisera, därför är det av största vikt att vi har solida processer för att realisera vår digitalisering men också att vi kan återföra resultatet till våra beslutsfattare som underlag för att diskutera om vi behöver förnya eller förtydliga den gemensamma målbilden samt skapa rätt förutsättningar för att bli riktigt framgångsrika i vårt digitaliseringsarbete.
Sidan uppdaterades: