‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2022
Digitalisering har många olika skepnader och därmed kan resultaten av digitaliseringsinitiativ variera stort – allt från nya system och IT-lösningar till nya arbetssätt eller nya typer av service.
När vi tittar på de digitaliseringsinitiativ som bidragit till våra resultat så gör vi det utifrån olika parametrar för att förstå vilka typer av resultat vi producerat, alltså vilka kategorier av projekt vi genomfört: Handlar de till stor del om innovativa satsningar som skapar kundnytta, eller är fokuset främst riktat på interna effektiviseringsprojekt?
Vi vill förstås också följa upp vår genomförandekapacitet. Det vill säga; av de projekt som vi beslutar att genomföra, hur många har vi faktiskt levererat? Och hur fördelar sig digitaliseringsprojekten inom våra olika verksamheter?
Den djupare och viktigare analysen handlar sedan om att titta på våra resultat och fråga oss varför resultaten fördelar dig som de gör. Och än viktigare: speglar de våra ambitioner och intentioner, eller vill vi hellre skapa andra former av resultat?
För att förstå mer om riktningen på vår digitalisering behöver vi kategorisera varje projekt och synliggöra hur våra digitaliseringssatsningar fördelar sig i olika riktningar. Det gör vi enligt följande parametrar:
Varje digitaliseringsinitiativ skattas alltså på dessa tre skalor.
Först uppskattar vi om projektet syftar till att enbart driva innovation, enbart skapa effektivisering, eller någonstans mittemellan. Sedan gör vi likadant för relationen operativt (skapa direkt förändring) eller strategiskt (bygga långsiktiga förutsättningar), och slutgiltigt om syftet är främst riktat mot att skapa nyttor externt eller internt.
Syftet med kategoriseringen är att ge en tydlig bild av var vi lägger våra resurser när det kommer till digitalisering, och att ha det som underlag för att tillsammans prata om vad det betyder för kommunen och om portföljen speglar våra ambitioner med digitalisering.
Så, hur ser vårt resultat ut för de digitaliseringsprojekt som drevs under 2022?
Först av allt kan vi konstatera att vår genomförandegrad för de projekt som beslutats att genomföras 2022 är 80%, vilket också är det mått som representerar resultatdelen i vårt digitaliseringsindex. Omräknat till Nackas digitaliseringsindex blir det 8,0.
Tittar vi på vår portföljfördelning, alltså hur våra sammanlagda projekt fördelar sig på axlarna innovation/effektivitet och strategiskt/operativt, ser bilden ut så här:
Merparten av våra projekt syftar till effektiviseringar med fokus på operativt stöd. Vi har också projekt som syftar till att driva på innovation och hitta nya sätt att leverera kommunal service, men fortfarande med fokus på mer operativt stöd snarare än strategiskt långsiktig innovation
Slutsats: Merparten av våra projekt syftar till effektiviseringar med fokus på operativt stöd. Vi har också projekt som syftar till att driva på innovation och hitta nya sätt att leverera kommunal service, men fortfarande med fokus på mer operativt stöd snarare än strategiskt långsiktig innovation.
75% av våra projekt primärt bidrar till intern nytta och 25% till extern nytta, vilket kompletterar bilden av att våra projekt oftast riktar sig inåt i organisationen. Vi använder en del ny teknik och testar nya arbetssätt, men syftet är primärt att operativt stötta våra interna processer.
Slutsats: 75% av våra projekt primärt bidrar till intern nytta och 25% till extern nytta, vilket kompletterar bilden av att våra projekt oftast riktar sig inåt i organisationen. Vi använder en del ny teknik och testar nya arbetssätt, men syftet är primärt att operativt stötta våra interna processer.
En översikt över hur projekten fördelar sig internt visar att det är kommunstyrelsen som står för två tredjedelar av alla digitaliseringsinitiativ som kommit in till beredning. 40% av dessa är digitaliseringsinitiativ kopplat till personalobjektet och 18% kommer från digitaliseringsenheten.
Sidan uppdaterades: