Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

‹ Gå tillbaka till startsida Digitaliseringsrapport 2022

Värdet av digitalisering – så mäter vi

Nytta – det vill säga det värde som digitaliseringen skapar – mäter vi genom vårt nyttoregister, där vi ser relationen mellan förväntade och uppmätta nyttor för genomförda initiativ.

Utöver det följer vi också upp hur våra kunder upplever att kommunens digitalisering skapar värde för dem, enligt de inriktningar vi definierat i vår digitaliseringsstrategi. En tredje del i uppföljningen av nytta som digitaliseringen bidragit till handlar om kostnadseffektivitet, ett område som vi kommer fortsätta utveckla under 2023:

Uppföljning av nyttorealisering

Nyttorealisering handlar om att vi på ett systematiskt sätt följer upp och säkerställer att de satsningar och förändringar vi gör faktiskt uppnår den önskade nyttan. Vilka nyttor en satsning ska bidra till definieras inför projektstart, och kan vara av olika karaktär beroende på vad projektägaren prioriterat. Exempel kan vara kvalitativ nytta i form av kortare väntetider i ärenden, omställningsnytta i form av frigjord arbetstid eller ekonomisk nytta som t ex minskad kostnad för fysisk posthantering.

Nyttoregister

När vi beslutar att genomföra digitaliseringsinitiativ ska effektmål för satsningen beskrivas av projektägaren, med en indikator (ett mätetal) som gör det möjligt att följa upp om den önskade nyttan uppstår. Mätetalet och vem som är ansvarig för att det följs upp registreras därför från och med 2023 i vårt nyttoregister.

Nyttoregistret blir kommunens underlag för att följa upp i hur hög grad den digitalisering vi gör faktiskt skapar nytta i praktiken. Den utvärderingen gör vi genom att jämföra utfallet mot uppskattade nyttor i registret.

Upplevd nytta hos våra kunder

Vår digitaliseringsstrategi och dess fem inriktningar ska hjälpa oss att rikta digitaliseringen rätt och skapa värde för våra kunder. Därför kommer vi från och med 2023 att följa upp kundnöjdheten genom dessa frågor i den årliga medborgarundersökningen:

  1. I vilken grad tycker du att det är enkelt att använda kommunens digitala tjänster?
  2. I vilken grad litar du på kommunens hantering av dina personuppgifter?
  3. I vilken grad tycker du att kommunen är nytänkande i utvecklingen av digitala tjänster?

Kostnadseffektivitet

Året 2022 har ägnats åt att etablera strukturer för hur nytta ska kunna följas upp framledes, och nyttoregistret började fyllas på med digitaliseringsinitiativ som startades under hösten. Uppföljning av dessa sker alltså under 2023, och därmed finns ännu inte underlag för att sammanställa ett resultat för uppnådd nytta 2022.

nytta-2022.png

Sidan uppdaterades: