Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Beredningsgruppen har två huvuduppdrag;

  1. Att kvalitetssäkra digitaliseringsinitiativ i linje med Nacka kommuns beslutade digitaliseringsstrategi.
  2. Att stötta verksamheten som driver dessa initiativ genom att ge feedback och rekommendationer utifrån gruppens samlade kompetensområden.

Representanter

Beredningsgruppen består av digitaliseringsdirektör, digital strateg, IT-arkitekt, inköpare, jurist, dataskyddsombud, informationssäkerhetssamordnare och controller.

Syfte

Beredningsgruppens funktion är att:

  • Kvalitetssäkra kommunens digitaliseringssatsningar och se till att vi identifierat vilka nyttor en satsning beräknas ge, så att vi använder våra pengar och resurser på ett effektivt sätt.
  • Minimera kommunens IT-kostnader genom att verifiera att vi inte köper in redundanta system eller gör affärsmässigt dåliga avtal sett till exempelvis inlåsning av data, avtalslängder etc.
  • Säkra att lagstiftning och policys efterlevs som till exempel GDPR, webbtillgänglighetsdirektivet, LoU och Nacka kommuns inköpspolicy.
  • Säkra att systemen vi köper in fungerar i kontext med vår övriga IT-infrastruktur och berörda system
  • Tillse att vi har planerat för förvaltning av system vi köper in, så att lösningen kan driftas och vidareutvecklas med ständigt förändrade behov och krav
  • Prioritera våra resurser på ett effektivt sätt inom den totala projektportföljen

Hur arbetar beredningsgruppen?

Gruppen har stående möten varje fredag, då inkomna digitaliseringsärenden behandlas.

Om ärendet gäller inköp av IT-tjänster/system eller om det behöver tas upp på digitaliseringsrådet samordnar beredningsgruppen arbetet med underlag för samråd tillsammans med den som skickat in ärendet.

Sidan uppdaterades: