Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Resultat: Mätning av digital mognad 2024

Varje år mäter vi den digitala mognaden hos kommunens medarbetare. Mätningen ger oss en tydlig bild av vår organisations samlade digitala mognad - en av tre viktiga delar av digitaliseringsindex, som vi mäter och följer upp för att tillsammans kunna förändra och förbättra i alla steg för att bli framgångsrika i vår digitalisering.

Vår tredje mätning av digital mognad visar på fortsatt positiv utveckling i alla dimensioner, och vår ökning på 4,6% beror främst på framsteg i dimensionen ”Digitalt arv”, det vill säga vår förmåga att hantera digitalisering givet det tekniska arvet (läs mer om dimensionernas betydelser här).

I Nacka får vi allt bättre styrning och effektivitet genom objektförvaltningen, och vi har blivit bättre på att kunna skala goda initiativ.

Samtidigt finns fortsatta utmaningar med ekonomiska ramar för att kunna realisera en riktigt effektiv förvaltning. Vi behöver också få bättre kontroll på kostnader och jobba för att innovation ska bli mer jämlik över hela organisationen.

Resultat 2024

dimios-resultat-2024-fyrfaltare.png

Två dimensioner

De fyra fälten i bilden visar hur digital mognad mäts i två dimensioner: Digital förmåga och digitalt arv.

Båda dimensioner behövs för att ge en samlad bild av framsteg i vår digitalisering.

Placeringen i den övre högra kvadranten indikerar att vi har god förmåga att driva digitalisering som skapar värde, med balans mellan effektivitet och innovation. Den visar också att vi har möjliggörande tekniska förutsättningar att bygga vidare på.

Del av vårt samlade digitaliseringsindex

Resultatet av vår digitala mognad hämtas in som en av våra förutsättningar i Nackas digitaliseringsindex, som förutom föutsättningar mäter resultat och nytta - tre komponenter som ger en helhetssyn på kommunens digitalisering.

Mer om resultatet för 2024

Årets mätning visar att vi har ökat vår digitala mognad från 59,6% år 2023 till 64,2% år 2024, och att vi fortsätter att göra betydande framsteg inom alla dimensioner.

Svarsfrekvensen har hållit sig stabil på 67%, vilket är en stark indikation på engagemanget från våra medarbetare. Andelen svarande som anser sig inblandade i digitaliseringsbeslut har också ökat från 76% till 79%. Värt att nämna är även att andelen "vet ej"-svar minskat med 15% sedan 2022, vilket tyder på att förståelse för och delaktighet i digitaliseringsfrågor ökar över tid.

Våra styrkor och förmågor

  • Mätningen 2024 visar att vi har fortsatt stärka vår effektivitet i flera led.
  • Styrningen av förvaltning, projekt och portföljer upplevs som mer effektiv än föregående år, tack vare tydliga processer och en alltmer inarbetad objektförvaltning.
  • Vi arbetar i hög utsträckning med ett "digitalt först"-tänk och har stärkt våra förmågor att skala upp goda initiativ, vilket har lett till att vi kan implementera nya lösningar snabbare och mer effektivt.
  • Det framkommer av resultaten att vi har god förmåga att få ut konkret nytta av våra digitala satsningar.
  • Uppfattningen om den kompetensmix och arbetsmiljö vi har hos digitaliseringsenheten förbättras ytterligare gentemot mätningen 2023. Detta är viktiga förutsättningsskapande förmågor för att kunna stötta verksamheterna att nyttja teknikens fulla potential.
  • Digitaliseringsenhetens rykte fortsätter att stärkas, och enheten ses som en positiv och stärkande kraft i verksamheternas utveckling.
  • Värda att nämna är de stora framsteg vi gör 2024 inom områdena "skugg-IT" och "teknisk skuld", med en förbättring på över 10%. Det är ett kvitto på att vi har fått bättre kontroll över våra system och lösningar och systematiskt minskar vår tekniska skuld genom att bland annat stärka dokumentation och avtalsefterlevnad.

Våra utmaningar

  • Trots våra framsteg upplever vi fortfarande att våra ekonomiska ramar är otillräckliga för att möjliggöra en effektiv förvaltning.
  • Mognaden inom innovation är också diversifierad, där vissa verksamheter har tagit stora kliv framåt, medan andra ligger kvar på samma nivå som föregående år eller något lägre. Vi behöver jobba för att jämna ut dessa olikheter.
  • Vi har också utmaningar i att få bättre kontroll på kostnader och att enkelt och effektivt kunna följa upp nyttorealisering.
  • Det är glädjande att se det höga förtroendet för digitaliseringsenheten, men med ökat förtroende kommer också ökade förväntningar på att möta ökande behov.
  • Den snabba utvecklingstakten i omvärlden innebär att vi som organisation måste vara beredda att möta nya behov och krav, ibland på helt nya områden. Det är en kompetensförflyttning som hela organisationen måste genomgå och ta ansvar för tillsammans.
  • Sammanfattningsvis visar årets undersökning att vi har gjort betydande framsteg inom digitalisering, men att det fortfarande finns utmaningar att övervinna. Genom att fortsätta fokusera på kompetensutveckling, utbildning och användarinvolvering kan vi ytterligare förbättra vår digitala mognad och effektivitet. Tillsammans kan vi skapa en ännu starkare och mer digitalt mogen kommun som är redo att möta framtidens utmaningar.

Så gjordes mätningen

Mätningen genomfördes under våren 2024 i organisationens olika delar genom ett riktat e-postutskick till utvalda representanter för varje verksamhet. Målgrupp för mätningen inkluderar roller som är delaktiga i planering och beslut som rör verksamhetens utveckling och digitalisering, eller som på annat sätt arbetar inom denna ram, med exempelvis objektförvaltning.
Respondenterna skattade påståenden inom ett antal parametrar, som sedan vägts ihop till ett mått på vår digitala mognad. Mätningen har också givit oss enskilda mått för varje parameter, på vilka det går att göra djupare analyser inom specifika delområden.

Så används enkätsvaren

Resultaten av mätningen, särskilt de verksamhetsskilda insikterna, kommer att förmedlas vidare inom våra olika objekt. Resultaten ger oss insikter om utmaningar och styrkor, som i sin tur kan ligga till grund för utveckling inom respektive objekt.
Resultaten för oss som kommun fungerar som en trampolin när vi fortsätter framåt, på samma väg som vi tidigare i år har beskrivit i Digitaliseringsrapporten.

Mer läsning på ämnet

Klicka för att läsa mer om DiMiOS

Gå till Nacka kommuns Digitaliseringsrapport 2023

Sidan uppdaterades: