Digitala lösningar möter både dagens samhällsutmaningar och välfärdens framtida behov. Digitaliseringen möjliggör bästa service till våra kunder samtidigt som den ska klara kommunens tillväxt genom att etablera mer effektiva arbetssätt.
Under 2019 antog kommunfullmäktige en digitaliseringsstrategi. Strategin ska möjliggöra att digitaliseringstakten kan öka, bli mer sammanhållen och kostnadseffektiv. Digitaliseringsstrategin ska vara styrande vid beslut och prioriteringar i Nacka kommuns digitaliseringsarbete.
Här kan du läsa mer om Nackas digitaliseringsstrategi.
Digitaliseringsprocessen och dess delar har utformats i syfte att samordnat styra och stödja digitaliseringsinsatser i Nacka kommun via en central portföljstyrning. Den ger oss möjlighet till överblick och att bättre kunna prioritera, stödja och följa upp realisering av nyttor över tid i digitaliseringsprojekt. Samordningen syftar också till att öka effekt och nyttjande av framtagna lösningar, med bättre kontroll över vår systemflora.
Här kan du läsa mer om digitaliseringsprocessen.
Från och med 2022 tar vi fram en årlig rapport över Nackas digitalisering. Syftet med en digitaliseringsrapport är att ge en översikt över hur vi realiserar kommunens nuvarande digitaliseringsstrategi, att sammanfatta våra framsteg och identifiera områden för förbättring.
Vi har också tagit fram ett för Sverige unikt digitaliseringsindex som också mäts årligen. Indexet bygger på tre komponenter som var och en säger något om kommunens digitalisering; vilka våra förutsättningar är, vilka resultat vi uppnått och vilken nytta vi skapat genom digitalisering.
Sidan uppdaterades: