Fråga1: Kan jag använda min personliga e-legitimation, dvs mobilt BankID eller någon av de mer etablerade lösningar som finns på den svenska marknaden?
Du kan använda valfri e-legitimation, enligt ovan lista. Se Nacka eID (Nexus Personal Mobile) som ett komplement och det kan användas av dig som inte kan eller vill använda din privata e-legitimation. Det är dessutom en kostnadsfråga, då Nacka kommuns framtagna e-legitimation inte medför någon extra kostnad för varje inloggning.
När man signerar dokument för Nacka kommun rekommenderas särskilt att använda Nackas e-ID som ju är framtaget för tjänstebruk.
Fråga2: Hur vet jag om denna tjänst är lämplig för mitt behov/system?
Kontakta oss, så gör vi en gemensam bedömning. Eventuellt kan en systemsäkerhetsanalys behöva göras. Det hjälper vi dig gärna igång med.
Nacka eID (Nexus Personal Mobile) har något lägre säkerhet än bankernas BankID och SITHS-kort, men betydligt högre säkerhet än användarnamn och lösenord.
Fråga3: Hur får man tillgång till Nacka eID (Nexus Personal Mobile)?
Besök Kundserviceenheten (KSE) i Nacka stadshus på plan -1. Det finns erforderlig personal på plats i KSE Servicedesk tisdagar-fredagar kl 14:00-16:00, då ansökande är välkomna till drop-in-möte för aktivering av Nacka eID (Nexus Personal Mobile).
Förutsättningar för mötet:
Fåga4: Vart kan man läsa om de olika tjänsterna?
Vi har här samlat några länkar där du kan läsa mer:
Sidan uppdaterades: