Åtkomst till känsliga uppgifter i system ska skyddas med säkrare inloggning (även kallad stark autentisering eller 2-faktorinloggning).
Säkrare inloggning betyder att du måste bekräfta din identitet, d.v.s. att du är du, samt att du loggar in med t.ex. en kod eller app i din mobiltelefon eller fysiskt kort, en till ”faktor” än bara ditt lösenord. Det gör du via någon form av e-legitimation (personlig eller tjänstelegitimation) som utfärdats till dig av en betrodd utfärdare. Det finns flera former av e-legitimationer, som har olika grad av tillitsnivå enligt myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) tillitsramverk för Svensk e-legitimation (v 1.4).
Nacka kommuns ambition är att stödja nedan:
När ett system stöds av Nacka kommuns säkrare inloggning kan du välja inloggningsmetod enligt alternativen nedan på Nacka kommuns inloggningsportal.
Som redan nämnts kan e-legitimationer vara klassade i olika grad av tillitsnivå, och de är alla också förenade med en kostnad för användning. Vi jobbar kontinuerligt med att kunna erbjuda så kostnadseffektiva och användarvänliga lösningar som möjligt och erbjuder därför nu dessa olika alternativ.
I dagsläget är vårt mest kostnadseffektiva alternativ för e-legitimering vårt eget Nacka eID, men det är inte godkänt för den högre tillitsnivån (nivå 3) och kan därför inte användas för alla behov. Nivå 3 krävs i nationella system och tjänster, samt också för att vissa digitala signaturer ska vara giltiga.
I de fall en högre tillitsnivå krävs erbjuds endast de nationella personliga inloggningsmetoderna eller SITHS-kort i Nacka kommuns inloggningsportal.
Digitaliseringsenheten genomförde 2023 en förstudie som rekommenderar att upphandla en ny lösning för e-tjänstelegitimation. Den nya lösningen ska:
I dagsläget finns dock inte tillräckligt många av DIGG godkända aktörer på marknaden för att kunna genomföra upphandlingen utifrån ett konkurrensperspektiv. Vår ambition är att genomföra upphandlingen så snart fler aktörer godkänns, vilket bör kunna ske under 2024.
Nacka eID (Nexus Personal Mobile) är en tjänst för säkrare inloggning. Det utfärdas till dig som anställd inom Nacka kommun, och utfärdas av Kundserviceenheten.
Tjänsten är ett kostnadseffektivt komplement till de öppna inloggningsmetoderna som nämns ovan för Nackas interna system, där inga särskilda krav på tillitsnivåer ställs mer än att det ska vara så kallad 2-faktorsinloggning.
För ytterligare information kontakta Nackas servicecenter på 08-718 92 50 eller service@nacka.se
Frågor och svar för tjänsten Säkrare inloggning med Nacka eID
Enhetschef, Digitaliseringsenheten: Brita Molavi Rösblad brita.rosblad@nacka.se eller biträdande enhetschef Martin Andersson martin.andersson@nacka.se
Sidan uppdaterades: