I verktyget hanteras funktionerna Säkra meddelanden och SDK, Säker digital kommunikation. Med funktionen Säkra meddelanden kan du skicka meddelanden till personer eller interna funktionsbrevlådor och med funktionen SDK kan du skicka meddelanden till funktionsbrevlådor hos andra myndigheter, regioner och kommuner.
Frågor och svar: Gemensamma funktioner
Från den 2 februari 2024 kan du logga in med:
Läs mer om olika metoder för säker inloggning här.
När du hanterar vanlig e-post finns det alltid en risk för att andra än den avsedda mottagaren kan ta del av meddelandet.
Använd "säkra meddelanden" när du behöver kommunicera/dela extra skyddsvärda och känsliga personuppgifter eller uppgifter som är skyddade av sekretess. Klicka här för att läsa mer om personuppgifter på en annan sida.
Med verktyget kan du dela meddelanden med känsligt, extra skyddsvärt eller sekretessbelagt innehåll med en motpart på ett säkert sätt. Lösningen kräver inloggning med e-legitimation, både av avsändare och mottagare.
Precis som vid all användning av personuppgifter måste det även vid säkra meddelanden finnas ett tydligt ändamål för behandlingen och en laglig grund (det vill säga stöd i lagen, till exempel myndighetsutövning) alternativt ett samtycke.
När du läst e-postmeddelandet måste du bedöma hur personuppgifterna ska behandlas och vilket rättsligt stöd du har för den fortsatta behandlingen. Personuppgifter som du får fortsätta att behandla i exempelvis ett ärendehanteringssystem bör du överföra dit. Radera därefter meddelandet.
Läs mer om säker e-posthantering i dokumentet: Guide för säker e-posthantering. (PDF-dokument, 358 kB)
I verktyget ”Säkra meddelanden” hanteras de båda funktionerna Säkra meddelanden och SDK, Säker digital kommunikation.
Funktionen Säkra meddelanden använder du för att skicka meddelanden till enskilda personer eller interna funktionsbrevlådor.
Funktionen SDK använder du för att skicka meddelanden till funktionsbrevlådor hos andra myndigheter, regioner och kommuner.
För att växla mellan funktionerna Säkra meddelanden och SDK väljer man roll uppe i högra hörnet inne i verktyget ”Säkra meddelanden”.
För att hanteringen av känslig information i "Säkra meddelanden" ska bli säker är det viktigt hur du hanterar information både innan du ska skicka information och när du får information.
Om du tillfälligt behöver mellanlagra information mellan "Säkra meddelanden" och en annan säker lagringsplats (t. ex. verksamhetssystem) i samband med användning av säkra meddelanden:
”Lagringsalternativ – guide” och ”Guide säker e-posthantering” via
https://www.nacka.se/medarbetare/digitalisering/informationssakerhet/guider-och-mallar-for-informationssakerhet/
Om du vill spara ett meddelande för att lagra det på annan plats, i till exempel ett verksamhetssystem, spara det som PDF.
Eventuella bilagor laddar du ner som vanligt.
Funktionen Säkra meddelanden
När du skickat det säkra meddelandet så får mottagaren får ett mejl med information om att de fått ett säkert meddelande och en länk att klicka på.
Om du skickar säkert meddelande till en extern mottagare för första gången är det bra om du talar om för personen att det säkra meddelandet är från dig och att länken är trygg att klicka på.
I nuläget kan de endast svara på säkra meddelanden från Nacka kommun, inte starta en dialog.
Du behöver mottagarens personnummer för att skicka meddelande till en person som inte tidigare använt tjänsten.
Detta är för att säkerställa att det verkligen är rätt person som läser det säkra meddelandet.
Innan du kan skicka ditt färdiga meddelande så ombeds du att ange mottagarens personnummer.
För att en funktionsadress ska kunna användas i "Säkra meddelanden" måste funktionsadressen samt aktuella användare registreras.
Servicecenter hjälper er med detta.
För beställning, mejla följande information till service@nacka.se:
När allt är registrerat (du får ett meddelande när ditt ärende är klart) gör du så här:
Funktionen SDK
Kontakta objektledare Monica Enderstein (monica.enderstein@nacka.se) eller projektledare Charlotta Olsson (charlotta.olsson@nacka.se) för information om hur anslutningsprocessen går till.
För att få behörighet till SDK måste man ha genomfört och blivit godkänd på den digital utbildning i SDK. Utbildningen kan genomföras på egen hand och finns på följande länk:
https://nacka.infocaption.com/2699.guide
Diplomet efter genomförd utbildning används som underlag vid ansökan om behörighet och skickas efter genomförd utbildning till närmsta chef. Ansökan om behörighet sker via e-tjänsten ”Behörighetsbeställning SDK” på servicecenters kundportal.
Behörig beställare är närmsta chef.
Utförlig beskrivning av hur du använder SDK hittar du i vår lathund för SDK:
Den digitala utbildningen finns på följande länk:
Anslutna organisationer till SDK finns registrerade i den nationella adressboken för SDK på följande länk. Där kan du se om en viss organisation är ansluten och med vilka funktioner som organisationen är ansluten:
Enheten kan välja att få aviseringar om inkomna meddelanden i SDK till TOPdesk eller till de anställdas Outlook. Enheten kan också välja att ha utpekad personal som går in flera gånger per dag och bevakar inkomna meddelanden.
Sidan uppdaterades: