Klargör och kom överens om vad som förväntas av arbetet på distans. Prata med din chef, dina kollegor eller ditt team så att ni har samma förväntning på vad ni ska göra och hur ni ska arbeta, ses och ha avstämningar. Tänk igenom vad du behöver göra för att kunna jobba hemifrån eller på annan plats under en kortare eller längre period.
Försök att använda chattverktyg när du jobbar på distans, särskilt för all den där löpande dialogen med kollegorna. Prata om smått och gott – precis som när du står i kaffekön.
Det är bra att se varandra. Nacka kommun har bra stöd för att delta och leda digitala möten här. Använd dem och håll kontakten med varandra.
Var lika professionell som vanligt – du arbetar även om du är hemma. Inrätta lämplig arbetsplats, klä dig som när du går till jobbet och gör en tidsagenda för dagen. Uppdatera din outlook precis som vanligt så att dina kollegor vet när de kan nå dig.
Se till att lämna utrymme för lite social tid på distansmötena. Kläm 5-10 minuters fikasnack. Testa att ha en digital lunch.
Ta pauser själv eller digitalt tillsammans. Ta med en granne som också jobbar hemma på promenad. Glöm inte bort att fika och ta en lunch.
För dig som ledare på distans är mer kontinuerlig uppföljning med teamet viktigt, särskilt om det rör sig om längre tidsperioder då du inte träffar medarbetarna rent fysiskt. Tänk på att det är svårt att nå genom rutan – lyssna extra noga till kollegor som uttrycker oro och visa empati.
Här hittar du verktyg för hur man samarbetar i dokument på distans
Sidan uppdaterades: