Hoppa till innehåll

Case: Robot i socialtjänstens verksamhetssystem hanterar ansökningar av enkla hemtjänstinsatser

Äldreenhetens robotprocess i Combine ger våra medborgare som ansöker om enkla hemtjänstinsatser som trygghetslarm, matdistribution, städning, tvätt och inköp ett snabbt beslut och minskar onödigt arbete för handläggarna genom att göra alla, eller nästan alla, steg i arbetsprocessen som handläggarna annars gör.

digiakademin-logo.png

Vad?

I och med lagen om förenklat beslutfattande behöver ansökningar av trygghetslarm, matdistribution, städning, tvätt och inköp inte längre utredas innan beslut tas. Det räcker med att man är folkbokförd inom kommunen och är över 65 år för att man ska ha rätt till ovanstående insatser.

I vårt verksamhetssystem Combine behöver man fortfarande hantera ansökan enligt en process även fast utgången alltid blir densamma, dvs bifall. Eftersom utfallet är förutsägbart har vi sett det som en bra kandidat till att robotisera.

Varför?

Genom att automatisera flera steg i handläggningen av ansökan kan vi på Äldreenheten både minska väntetiden från ansökan till insats och frigöra arbetstid för handläggare som i stället kan arbeta mer med kvalitetshöjande insatser.

Handläggningen av en ansökan av trygghetslarm och matdistribution fram till att en beställning skickats till utförare minskar från ett medeltal på 3,5 dagar till endast 1 från och med att robot är startad.

Arbetstid för handläggning av ansökningar om trygghetslarm och matdistribution minskar t ex från 104 klick för en ansökan till 0 klick, vilket innebär en tidsbesparing på tjugo minuter per ansökan.

Tiden som sparas in ska kunna användas till att öka antalet individuppföljningar för att höja kvaliteten för kunderna. Det här är också ett viktigt led i att klara kommunens ansvar gentemot en ökande äldre befolkning.

Hur?

En robot fångar upp ansökningar från medborgare av enkla hemtjänstinsatser, antingen gjorda via e-tjänst eller initierade i verksamhetssystemet Combine av en handläggare. Därefter gör roboten de steg som en handläggare annars hade behövt göra.

För insatserna trygghetslarm och matdistribution kan roboten göra alla steg ända fram till beställning till utförare av tjänsten inklusive att ta beslut. För städning, tvätt och inköp får roboten göra alla steg fram till beställning. Därefter behöver en handläggare ta själva beslutet av juridiska skäl, men sedan kan roboten ta över ansökan igen och hantera den fram till och med beställning till utförare av tjänsten.

Vill du veta mer?

Jennie Hedbäck
Objektspecialist Social omsorg
jennie.hedback@nacka.se

Sidan uppdaterades: