Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Case: E-tjänst för digitala planbesked

En ny e-tjänst där invånare, företagare och fastighetsägare enkelt kan ansöka om planbesked helt digitalt. Tjänsten underlättar processen för den enskilde kunden och effektiviserar samtidigt kommunens arbete eftersom tjänsten är kopplad till flera andra e-tjänster inom bygglov, miljö och lantmäteri.

digiakademin-logo.png

Vad?

E-tjänsten ersätter ansökan om planbesked genom blankett på nacka.se för sökande som vill utföra något på sin fastighet som går utanför detaljplanen.

I den nya e-tjänsten är det möjligt för Nackabor och företag att:

  • följa sitt ärende
  • komplettera ärenden med eventuella handlingar
  • ta del av beslut
  • ha en dialog med sin handläggare
  • skicka och ta emot meddelande till och från handläggare.

Detta är den första e-tjänsten som planenheten lanserar, men på sikt kommer flera digitala tjänster utvecklas för att effektivisera processer och underlätta för ansökningar från invånare, fastighetsägare och byggaktörer.

Varför?

Med den nya e-tjänsten tar Nacka kommun ytterligare ett steg framåt i kommunens arbete mot en digital samhällsbyggnadsprocess, där alla e-tjänster som har med samhällsbyggnad hänger ihop. E-tjänsten effektiviserar handläggning för både kommun och kund.

Resultatet blir en enklare, öppnare och mer effektiv planerings- och byggprocess som är fördelaktig både internt och externt. Kunder och företagare i Nacka får tillgång till information när som helst, oavsett plattform eller verktyg.

E-tjänsten bidrar också till högre kvalitet genom att erbjuda Nackaborna en enkel ingång för att förverkliga sina byggprojekt. Vi strävar efter att systemet ska utgå från kundens behov, vara skalbart och möjligt att utveckla vidare över tid.

Genom att effektivisera våra interna processer, exempelvis genom automatiserade svar och diarieföring, får handläggarna en omedelbar överblick över aktuella ärenden på en fastighet, såsom lantmäteriförrättning, bygglov och strandskydd.

Hur?

E-tjänsten är integrerad i vårt nya verksamhetssystem och ger kunden tillgång till flera kopplade tjänster.

Sökande går in i e-tjänsten som är helt självinstruerande, och får tillgång till helt ärende direkt från början. Det är bland annat möjligt komplettera sitt ärende digitalt och skicka meddelanden direkt till sin handläggare.

När ansökan om planbesked kommer in får sökande direkt ett automatiskt svar och ett diarienummer. Kunden får en avisering vad som händer i ärendet just nu och direktkontakt med en handläggare.

Nacka kommun får alla uppgifter och underlag som behövs för att kunna bereda förslaget. Tjänsten möjliggör också en snabbare dialog mellan handläggare och sökande.

Vill du veta mer?

Therese Widmark
Koordinator
Planenheten Nacka kommun
E-post: therese.widmark@nacka.se
Tel: 070-431 80 95

Sidan uppdaterades: