Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Case: Proof of concept med Microsoft Fabric

Med hjälp av Micosoft Fabric kan vi analysera vår data på en helt ny nivå och fatta datadrivna beslut, vilket i sin tur hjälper kunder inom ekonomiskt bistånd och kommunala arbetsmarknadsinsatser att få en snabbare väg till egen försörjning. Vi har också lagt grunden för kommande projekt med syfte att skapa ett gemensamt datalager i kommunen.

digiakademin-logo.png

Vad?

Nacka kommun erbjuder ett flertal olika arbetsmarknadsinsatser för nyanlända invånare och kunder som saknar egen försörjning. För att kunna analysera och dra slutsatser om vilka insatser, faktorer och ledtider som påverkar hur fort kunden etablerar sig eller når egen försörjning så behöver vi bättre verktyg för statistik och analys.

Varför?

I en snabbt föränderlig värld där mängden data kraftigt ökar, de teknologiska framstegen är stora och AI är på tapeten överallt, ser vi stor potential i hur vi med hjälp av en centraliserad datalagerplattform kan leverera högre samhällsnytta för Nackaborna.

Vi ser det också som en nödvändighet för att klara av utmaningen med en åldrande befolkning och en växande kommun. Vi vill göra saker smartare för våra kunder genom ökad effektivitet och kvalitet, samt med bättre träffsäkerhet i våra insatser.

Hur?

Microsoft Fabric är en analys- och dataplattform som innehåller alla verktyg som behövs för att förflytta, bearbeta, mata in och transformera olika typer av data, samt själva rapportskapandet. I stället för att ha olika databaser eller informationslager ges en centraliserad datalagring med OneLake. AI-funktioner är också inbäddade i Fabric.

Genom databasextrakt från vårt verksamhetssystem för handläggning av ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser får vi ut all den data vi matar in i systemet. I Fabric kan vi sedan bearbeta informationen och göra de kopplingar som behövs för att på en aggregerad nivå följa det vi kallar för kundresan, det vill säga hur olika händelser och insatser påverkar kundens behov av stöd.

Vill du veta mer?

Jonna Johansson
Systemspecialist
Arbets- och etableringsenheten
E-post: jonna.a.johansson@nacka.se

Frank Langenfeld
Objektledare IT
Digitaliseringsenheten
E-post: frank.langenfeld@nacka.se

Henrik Palmblad-Wennergren
Digitaliseringsdirektör
E-post: henrik.palmblad-wennergren@nacka.se

Sidan uppdaterades: