Rådande omvärldsläge och en ökande IT-relaterad brottslighet medför att våra IT-säkerhetskrav ytterligare behöver höjas i en väsentligt snabbare takt än tidigare planerat. Samtidigt vill vi eftersträva en så användarvänlig och kostnadseffektiv lösning som möjligt, för att förenkla för medarbetare som ska logga in i många olika system dagligen.
Vår utredning sammanställer behoven av stark autentisering; e-tjänstelegitimering och bedömningar av tillitsnivåer för olika användningsfall som blir kravställning på kommande nya lösningar.
Idag använder vi olika inloggningsmetoder som anställda i kommunen. Beroende på känsligheten i den information som ska hanteras krävs olika grader av tillitsnivå för autentiseringsmetod som används. Olika autentiseringslösningar medför också olika kostnadsbilder och upplevs försvårande att hålla reda på.
Vi behöver därför utreda kommunens behov av autentiseringslösningar för att sammantaget föreslå bästa möjliga lösning utifrån både användbarhet, säkerhet och kostnadseffektivitet.
Vår utredning har resulterat i en rapport som, utgående från våra ställningstaganden och förutsättningar, sammanställer de behov som en kommun generellt kan ha på autentisering i tjänsten för olika grupper av anställda.
Rapporten innehåller också vår bedömning av tillitsnivåer och grundläggande krav vi behöver ställa för kommande ny e-tjänstelegitimationslösning.
Enhetschef
Sidan uppdaterades: