Utifrån den nya lagstiftning som började gälla den 1 juli 2022 får kommuner samma möjlighet till automatiserat beslutsfattande som redan finns inom den statliga förvaltningen. Men för att snabbt kunna omsätta möjligheten praktiskt och hitta bäst lämpade beslut att automatisera utifrån ett kommunövergripande perspektiv behövdes en förstudie genomföras.
Förstudien syftade till att ta fram verktyg, mallar och riktlinjer för automatiserade beslut och inventera kommunens processer för beslut. Inom ramen för förstudien skulle också ett pilotprojekt för införande av automatiserat beslutsfattande startas.
Automatisering leder generellt sett till nyttor i form av frigjord arbetstid, snabbare handläggningstid och minskad risk för fel. Innan ändringen i kommunallagen har vi dock inte kunnat få ut den fulla potentialen och effektivisera hela ärendeprocesser eftersom just beslutsfattandet krävt manuell inblandning.
Vi såg därför potentialen att nu kunna realisera nyttor i kraftigt förkortade handläggningstider och dessutom ökad rättssäkerhet när besluten automatiseras med regelverk som gör hanteringen likartad. Vi ville också sänka trösklarna för automatisering genom att ta fram bättre stöd för verksamheterna att själva identifiera lämpliga automatiseringskandidater.
En projektgrupp sattes ihop med kompetenser från digitalisering, juridik och kommunikation som tog fram grundläggande kriterier för sondering av processer. Därefter intervjuades sakkunniga från identifierade verksamheter för att ytterligare kvalificera kandidater till pilotprojekt.
Projektet har resulterat i en kommunövergripande prioriterad processlista och uppdaterade kunskapsmaterial och metodstöd för automation. Ett e-learning-verktyg för automationsinitiering har tagits fram, tillsammans med generiska effektmål och rekommendationer för kommande införanden av automatiserade beslut.
Läs mer om automatisering och våra arbetssätt, eller gå till vår e-learning om automatisering.
Objektledare IT
Digitaliseringsstrateg
Sidan uppdaterades: