Automatisering är att låta en mjukvarurobot utföra enkla och repetitiva delar av ett arbetsflöde.
Detta innebär att delar av eller hela arbetsprocesser på er enhet kan automatiseras.
Vi hjälper kommunens enheter att identifiera och automatisera hela eller delar av sina arbetsflöden.
Tillsammans kartlägger vi vilka delar som kan automatiseras och genomför sedan projektet i nära samarbete med er.
För att det ska vara enkelt för dig och din enhet, så arbetar vi på digitaliseringsenheten i team med jurister och leverantörer för att säkerställa kvaliteten på våra tjänster.
Ett automatiseringsprojekt innebär kortfattat att vi och vår leverantör:
Vårt arbetssätt är beprövat och effektivt.
Nackaborna förväntar sig samma tillgängliga och säkra service från oss på kommunen som de får hos andra myndigheter, banker, institutioner och företag.
Digitala lösningar är idag en självklar del av svenskarnas vardag och vi har redan en generation ungdomar som föddes uppkopplad mot internet.
Detta ställer höga krav på hur snabbt vi som jobbar på Nacka kommun kan ställa om för att använda digitala lösningar, verktyg och arbetssätt för att möta morgondagens krav på vår välfärd och service.
Automatisering ger oss stor potential att klara ekonomi och tillväxt framåt. Nackaborna blir allt fler och tillväxtprognosen pekar ständigt uppåt. För att vi ska kunna ge god service och välfärd till allt fler, så måste vi ställa om för att kunna leverera. Kraven kommer från både förtroendevalda och kommunledningen.
Omställningen är så prioriterad att projektet Automatiserade beslut - där medborgarna ansöker via webben och får automatiskt beslut - finansieras av Framtidsfonderna.
Argumenten för aiutomatiseringen är många - både direkt och indirekt för Nackabornas bästa:
Det är lätt för verksamheter i Nacka kommun att komma igång med automatisering: Vi tar ett inledande möte och tittar på hur processen ser ut som ni vill automatisera och därefter gör vi en plan för hur vi kan underlätta arbetssättet genom automatisering.
Sedan finns vi till hands i den omfattning som ni önskar genom hela projektet.
Vi har ett beprövat arbetssätt för att automatisera i Nacka kommun och hjälper dig genom hela processen. Är du nyfiken på att redan nu läsa mer om hur processen ser ut?
Klicka här för att läsa mer om processen för automatisering.
Nu är det enkelt för enheterna i Nacka kommun låta en robot helt eller delvis hantera fakturor. Det kan göras säkert och snabbt i vår robotprocess, som flera verksamheter i Nacka redan använder.
Klicka här för att läsa om hur nu kommer igång med automatisering.
Majoriteten av Nackas automatiseringsprojekt innehåller inget automatiserat beslut. Vi automatiserar ett arbetsflöde fram till själva beslutet, som sedan fattas av en människa.
Men ett halvår efter ändringen i kommunallagen som möjliggör automatiserat beslutsfattande i kommuner så öppnade vi Sveriges första e-tjänst i sitt slag, där medborgaren dessutom får svar direkt på ett ärende i bygglovsprocessen.
I just detta fall har vi på digitaliseringsenheten arbetat intensivt i team med kommunens jurister och verksamhetens utvecklingsansvariga inom ramen för ett projekt som finansierats av kommunens framtidsfonder.
Klicka här för att läsa mer om hur vi blev först i Sverige.
Objektledare IT
Sidan uppdaterades: