Förkortningen står för "request for information" och är en marknadsundersökning som kan göras inför en planerad offentlig upphandling. I en RFI får företag besvara frågor om sitt företag, tjänster och marknaden i stort.
Det här steget är en tidig leverantörsdialog som säkrar att den påföljande upphandlingen håller så hög kvalitet som möjligt genom att stämma väl överens med tjänster som finns på marknaden. Grenom att lära känna marknaden bättre och förstå vilka innovativa lösningar som finns där ute så kan vi säkerställa att vi är redo att möta framtiden med de bästa och mest kostnadseffektiva alternativen. När det gäller automationspartnern handlar det på sikt om att hitta ett eller flera företag som kan stödja oss i att effektivisera och utveckla exempelvis våra robotiseringsprojekt för att skapa mer värde för Nackaborna.
Digitaliseringsenheten på Nacka kommun hoppas att via denna RFI få kontakt med både små och stora aktörer, och genom att gå ut brett via exempelvis sociala medier uppmärksamma även företag som vanligen inte är leverantörer till offentlig sektor.
I detta fall är det ett Word-dokument med frågor som företag besvarar. Företagens svar ger oss en uppdaterad bild av hur de ser att marknaden kommer att utvecklas framåt, vilka typer av lösningar som kommer att vara mest aktuella med mera.
Genom att samla in idéer, lösningar och förutsägelser om utvecklingsspår kan vi sedan göra en upphandling som är väl anpassad efter våra behov och utmaningar. Det ger oss bästa möjliga förutsättningar för att hitta den rätta partnern som kan bidra till att automatisera och optimera våra processer på ett hållbart och innovativt sätt.
För presumtiva leverantörer är det här ett bra tillfälle att presentera innovativa automationslösningar och visa hur företag kan hjälpa oss att uppnå våra mål. Genom att delta i vår RFI-process kan ni tidigt vara med och påverka hur vi utformar våra kommande upphandlingar, vilket öppnar upp för en riktigt spännande samverkan.
Med rätt automationspartner kan vi erbjuda ännu bättre och snabbare tjänster, från enklare administration till avancerade lösningar inom till exempel omsorg och stöd. Det innebär att vi kan använda våra resurser smartare, vilket i slutändan leder till bättre service för kommunens invånare.
Det är gratis och frivilligt för ett företag att delta i en RFI.
Företag som deltar i en RFI förbinder sig inte att lämna anbud i en kommande upphandling och ett företag kan lämna anbud i en kommande upphandling utan att ha deltagit i RFI.
För att läsa och delta i RFI behöver du ha ett kostnadsfritt konto på Kommers eLite. Om du inte redan har ett konto så skapar du det enkelt via denna länk, där du också hittar vår RFI:
Klicka här för att gå till RFI för automationspartner på Kommers.
En automationspartner hjälper kommunen att automatisera och effektivisera olika arbetsprocesser, till exempel genom att utveckla robotisering och digitala verktyg. Detta kan innebära att repetitiva eller tidskrävande uppgifter, som exempelvis hantering av dokument eller annan handläggning, sker snabbare och med färre fel. Automationspartnern bidrar alltså till att kommunen kan erbjuda bättre och mer kostnadseffektiva tjänster till Nackaborna.
Klicka här för att läsa mer om automatisering i Nacka kommun.
Objektledare IT
Sidan uppdaterades: